Vodíkový motor vo vzduchu

Kalifornská firma Joby Aviation nedávno absolvovala 842 kilometrov dlhý let na lietadle poháňanom vodíkom uchovávaným na palube.

Vizualizácia Joby Aviation

Mnohí vedci, odborníci a aktivisti sa zhodujú na tom, že jedným z vinníkov globálnych klimatických zmien je oxid uhličitý, ktorý sa do ovzdušia dostáva takmer zo všetkých oblastí ľudskej činnosti. Časť aktivistov by najradšej zo sveta odstránila veľké dopravné lietadlá, obrovské výletné lode, luxusné osobné autá či ďalšie dopravné stroje aj veľké tepelné elektrárne. Plyn CO2 v ovzduší pochádza, samozrejme, aj z iných zdrojov než sú veľké dopravné prostriedky. Málokedy si uvedo mujeme, že obrovské čriedy dobytka chované najmä v Južnej Amerike tiež produkujú svojím tráviacim ústrojenstvom plyny.
Čím nás vlastne oxid uhličitý ohrozuje? Tento plyn má negatívny vplyv na životné prostredie, pretože vo veľkej miere prispieva k tvorbe tzv. skleníkového efektu, ktorý má priamy negatívny dosah na otepľovanie naše planéty. Keďže zmeniť vo výrobných zariadeniach, veľkých dopravných a nákladných lodiach a lietadlách hnacie systémy na také, ktoré neprodukujú CO2, je takmer nemožné, zameriavajú sa existujúce aj novovznikajúce firmy na vývoj a výrobu malých dopravných prostriedkov s inovatívnymi konštrukčnými prvkami. Tieto prostriedky už nie sú poháňané klasickými motormi spaľujúcimi ropné produkty, ale ekologicky prijateľnými motormi, ktoré spaľujú vodík, prípadne získavajú energiu z palivových článkov. Takouto firmou je aj kalifornská firma Joby Aviation. Táto firma vzbudila nedávno rozruch, keď so svojím lietadlom absolvovala let bez medzipristátia, ktorý mal rekordnú dĺžku 842 kilometrov. Lietadlo poháňa vodík, ktorý sa na palube uchováva v tzv. Dewarovej nádobe pri teplote -251 °C. Na to, aby sa toto bezemisné lietadlo sériovo vyrábalo, musí výrobca získať povolenie na prevádzku vodíkového lietadla.
Dvojtrupové lietadlo je postavené na báze ľahkého športového lietadla Pipistrel, ktoré vyrába rovnomenná slovinská firma. Skratka eVTOL hovorí, že lietadlo má elektrický pohon (e), VTOL znamená, že lietadlo môže vzlietnuť aj pristávať vertikálne (teda ako vrtuľník). Firma predpokladá, že prvým širším využívateľom lietadla na vodík by mohli byť spoločnosti poskytujúce letiskové taxíkové služby, tzv. air-taxi.

RM

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 9/2024. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.