História bicyklov na elektrický pohon siaha do druhej polovice 19. storočia. Záujem verejnosti o elektrobicykle však vzrástol až s najnovším vývojom elektromotorov, batérií a elektroniky. S inovatívnymi návrhmi prichádzajú aj vývojári zo Slovenska.
Elektrobicykel sa stáva súčasťou dopravy, zábavy a športu. Predpokladá sa, že v krátkej budúcnosti bicykle na elektrický pohon významne ovplyvnia riešenia dopravy pre svoju jednoduchosť, ekologickosť a podporu zdravého životného štýlu. V poslednom čase sa presadzujú najmä bicykle s tzv. asistovaným elektrickým pohonom, teda s pohonom, ktorý pomáha cyklistovi len v prípade, keď pedáluje. Kombinuje tak vlastnú silu so silou elektromotora. Veľkosť pomoci sa môže regulovať z riadidiel počas jazdy.
Pre mladších aj starších
Asistovaný elektrický pohon, jeho jednoduchá regulácia, zvyšujúca sa kvalita vybavenia – motory s vyšším výkonom, batérie s vyššou kapacitou a nižšou váhou – pri relatívne nízkej cene robia elektrobicykel ideálnym dopravným prostriedkom pre každého. Ak sa ešte nedávno cena elektrobicyklov pohybovala na úrovni 4 000 eur, v súčasnosti ich už kúpite aj za 1 000 eur. Samozrejme, pri technicky dokonalejších modeloch treba počítať s vyššou cenou. Tá je však podstatne nižšia, ako to bolo pred niekoľkými rokmi, a kvalitný elektrobicykel už má aj prijateľnú hmotnosť – väčšinou do 20 kg. To umožňuje fanúšikom pohybu v prírode väčšiu priechodnosť v teréne a dlhšie vychádzky aj s náročnejším prevýšením. V rodine, kde je výkonný cyklista, môže byť e-bicykel vhodným doplnkom pre menej výkonných členov rodiny, ktorí budú na spoločných výletoch ľahšie dosahovať jeho tempo. Celá rodina si tak môže dopriať dlhšie cyklovýlety v náročnejšom teréne. Fanúšikmi bicyklov s elektrickým pohonom sa stávajú aj dôchodcovia, ktorí si chcú predĺžiť aktívny vek. Elektrobicykle ako vhodný a ekologický dopravný prostriedok umožňujú každému z nás vyraziť do prebúdzajúcej sa jarnej prírody. Ich využívanie podporuje aj rastúca sieť dobíjacích staníc batérií a servisných miest pre cyklistov. Napríklad v oblasti Malých Karpát funguje sieť dobíjacích staníc, ktorú podporuje spoločnosť ebajk. Elektrobicykle už nájdete aj v takmer každej predajni bicyklov na Slovensku a pribudli aj špecializované predajne. Požičovne e-bicyklov sa objavujú v hoteloch a v strediskách cestovného ruchu na celom Slovensku. Vývoj bicyklov s elektrickým pohonom ovplyvňujú aj slovenskí konštruktéri. Prvý návrh rámu elektrobicykla na svete vytlačeného pomocou 3D tlače prichádza zo Stupavy, z Košíc zasa návrh na nový typ elektropohonu bicyklov.
Enduro Bicykel z 3D tlačiarne
Konštruktéri zo štúdia Kinazo Design sa rozhodli vyrobiť rám bicykla pomocou 3D tlače. Dôvodov bolo hneď niekoľko. 3D tlač umožňuje rýchle zapracovanie inovácií v digitálnej podobe a výrobu rámu bez nutnosti vyrábať špeciálne prípravky osve pre každý jeden kus. Umožňuje tiež elimináciu skladových zásob, keďže je možné vyrobiť každý kus ako originál pre konkrétneho záujemcu. Vďaka 3D tlači sa dá pracovať aj so štruktúrou vnútri rámu, ktorá dokáže v extrémnych prípadoch celý rám spevniť, odľahčiť alebo ho len esteticky doplniť. Pri výrobe sa tak môže uplatniť široký rozsah individuálnych požiadaviek zákazníka. Nový bicykel dostal názov kinazo e1, problémom však bolo nájsť tlačiareň, ktorá by bola schopná vyrobiť kvalitný rám pre tento športový enduro elektrobicykel. 3D tlačové centrum vo Volkswagene Slovakia vedelo ako jediné v Európe splniť naše náročné požiadavky. Dôležitá pre nás bola nielen technológia, ale aj skúsený tím odborníkov. V spolupráci s nimi sme dokázali upraviť konštrukciu elektrického bicykla tak, aby sa dal zhotoviť a vytlačiť ako jeden kus, vysvetľuje Patrik Paul z Kinazo Design.
Ak chcete mať prístup aj k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov alebo si objednať tlačenú verziu časopisu Quark, prihláste sa alebo zaregistrujte.
R, foto Kinazo Design, RH-Bike, ebajk/Haibike