Keby sa na vás na ceste zo zákruty vyrútili superšportové autá či koncepčné vozidlá vyvíjané v rámci inovatívnych štúdií automobiliek, možno by ste sa začudovali. Mnohé z tohtoročných noviniek predstavili výrobcovia na autosalóne v Ženeve.
Ženevský autosalón má medzi veľkými európskymi autosalónmi určitú výnimočnosť. Ide o prvý autosalón v roku, koná sa každý rok na automobilovo neutrálnej pôde (vo Švajčiarsku sa sériovo nevyrábajú žiadne automobily), zatiaľ čo autosalóny vo Frankfurte a v Paríži sa striedavo konajú s dvojročnou periodicitou. Vyznačuje sa noblesou, ktorá Frankfurtu a Parížu tak trochu chýba.
Novinky malých firiem
V modernom výstavnom a konferenčnom centre Palexpo, tesne susediacom so ženevským letiskom, sa v marci konal už 88. medzinárodný ženevský autosalón. Bol poznamenaný aj kampaňami mnohých médií, ktoré prisudzujú automobilom poháňaným klasickými spaľovacími motormi, vinu za nepriaznivé klimatické zmeny a zhoršujúcu sa kvalitu životného prostredia, najmä ovzdušia. Na tohtoročnom ženevskom autosalóne sa, možno aj z tohto dôvodu, nezúčastnili niektoré známe automobilky – medzi nimi nemecký (teraz už vlastne francúzsky) Opel i americké automobilky Chevrolet a Cadillac. Navyše mnohí výrobcovia svoje významné novinky predstavili vo svetovej premiére nie na niektorom autosalóne, ale na špeciálnych podujatiach s pozvanou klientelou. Väčšina čitateľov sa už zrejme oboznámila s novinkami, ktoré do Ženevy priviezli veľké automobilky a s ktorými sa v budúcnosti stretneme aj na našich cestách. Možno ste však ešte nepočuli o takých výrobcoch automobilov, akými sú napríklad Eadon Green, Icona, LVCHI, Rimac, Zenvo, Techrules, Applus+ Idiada, Hennessey či Sin Cars. A predsa ide o firmy, ktoré v Ženeve predstavili svoje výtvory – zväčša to boli superšportové vozidlá, vyrábané len vo veľmi malom počte kusov, či rôzne viac či menej inovatívne štúdie a koncepčné vozidlá. Z množstva týchto exotov stručne predstavíme aspoň niektoré.
Obývačka na kolesách
Začneme s automobilovým čudom, ktorého by som sa určite zľakol, keby som ho uvidel na ceste v protismere. Ide o štúdiu Nucleus (jadro), ktorú vo svetovej premiére predstavila talianska dizajnérsko-inžinierska firma Icona. Štúdia Nucleus jazdí autonómne a v jej interiéri, ktorý dostal prezývku Obývačka na kolesách, nenájdeme žiadne klasické ovládacie prvky. Nucleus je mohutné vozidlo, dlhé 525 cm, široké 212 cm a vysoké 175 cm a pri pohľade zvonku sa zdá, že nemá žiadne predné ani bočné okná. V skutočnosti sú okná tohto auta polopriepustné, takže cestujúci (maximálne šiesti) von vidia. Na pohon tejto originálne tvarovanej štúdie slúžia štyri elektromotory výkonu po 110 kW, umiestnené v nábojoch kolies.
Vodíkový špeciál od Pininfarinu
V stánku Pininfarina bolo možno v Ženeve vidieť sériovú verziu pretekárskeho špeciálu H2 Speed, ktorý ešte ako štúdiu predstavili v Ženeve v roku 2016 a získal tam ocenenie najlepšie koncepčné vozidlo autosalónu. Keď hovoríme o sériovej verzii, tak treba upresniť, že pôjde len o 12 kusov. Symbol H2 v označení vozidla je odkazom na pohonný systém vozidla – ide o elektrický systém na báze vodíkového palivového článku, vyvinutý francúzsko-švajčiarskou spoločnosťou GreenGT. Nádrž pojme 8,6 kg vodíka, pričom natankovanie plnej nádrže trvá len tri minúty. Vozidlo H2 Speed zrýchli z 0 na 100 km/h za 3,4 sekundy, jeho maximálna rýchlosť je 300 km/h.
Robotický taxík
Spoločnosť Renault predstavila v Ženeve okrem svojho sériového portfólia aj originálnu štúdiu EZ-GO. Ide o vozidlo vyvinuté pre systémy, ktoré sú dostupné cez mobilné zariadenia, označované aj ako robotický taxík. Francúzska štúdia sa vyznačuje unikátnym dizajnom, ktorého najtypickejším prvkom sú nahor otvárané dvere, zaberajúce celú prednú a čiastočne aj strešnú časť auta. Vozidlo jazdí autonómne, takže v ňom nenájdeme žiadne ovládacie prvky. V interiéri, do ktorého sa vstupuje spredu, je čosi ako gauč v tvare U – voľný priestor v strede kabíny je určený pre batožinu. Sklopná predná rampa umožňuje ľahko vojsť do vozidla aj ľuďom na vozíčku či matkám s kočiarom. Vozidlo má, samozrejme, elektrický pohon a je určené len na jazdy v meste, maximálnou rýchlosťou do 50 km/h, čo prispieva k dlhému dojazdu na jedno nabitie batérií.
Ak chcete mať prístup aj k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov alebo si objednať tlačenú verziu časopisu Quark, prihláste sa alebo zaregistrujte.
Text a foto Rado Mlýnek, Ženeva