Nový konvertoplán Valor sa od staršieho typu odlišuje iným riešením preklápania rotorov.
Americká firma Bell Helicopter vyvinula skúšobné lietadlo V-280 Valor (v preklade chrabrosť či udatnosť), ktoré patrí do kategórie tzv. konvertoplánov, čiže lietadiel schopných počas letu vykonať zmenu spôsobu dosahovania vztlaku. Na vertikálny vzlet či let a zvislé pristátie vyvíjajú vztlak rotory. Pri klasickom horizontálnom lete sú to pevné krídla, pričom ťažnú silu na pohyb dopredu vyvíjajú rotory, preklopené do polohy s vodorovnou osou. Konvertoplán je teda akousi kombináciou vrtuľníka a klasického lietadla s pevnými krídlami. Valor vyvíja firma Bell v rámci programu s dlhým názvom: The U.S. Army Joint Multi-Role Technology Demonstrator (JMR-TD), čo možno preložiť ako spoločný viacúčelový technologický demonštrátor pre americkú armádu. Program slúži na testovanie technológií pre lietadlo novej generácie s preklopnými rotormi (Future Vertical Lift Medium, budúce stredné lietadlo s vertikálnym štartom), ktoré by od roku 2030 malo nahradiť viacúčelové vrtuľníky UH-60 Black Hawk a útočné vrtuľníky AH-64 Apache. Navrhovaná maximálna rýchlosť modelu V-280 v horizontálnom lete je 280 uzlov (520 km/h) – od nej je odvodené aj označenie lietadla. Je to podstatne vyššia rýchlosť, ako je maximálna rýchlosť existujúcich vrtuľníkov UH-60 Blackhawk (356 km/h), a takmer taká, akú dosahuje staršie lietadlo so sklopnými rotormi MV-22 Osprey (565 km/h). Testovanie Valora v cestovnom móde pri horizontálnom lete sa začalo len nedávno – pri svojom prvom lete dosiahlo lietadlo rýchlosť 350 km/h. Lietadlá Valor a Osprey majú síce rovnakú koncepciu, ale odlišujú sa technickým riešením preklápania rotorov. Pri Ospreyovi sa preklápa celé hnacie ústrojenstvo (rotor aj s motorom), Valor má fixne uložené motory a natáča sa len hnací hriadeľ s rotormi.
Foto Bell Helicopter
Ak chcete mať prístup aj k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov alebo si objednať tlačenú verziu časopisu Quark, prihláste sa alebo zaregistrujte.