Dramatický nárast počtu áut so sebou priniesol najmä v mestách aj problémy týkajúce sa hľadania voľných miest, na ktorých by sa dalo zaparkovať.
Najmä v centrách miest, kde je vznik nových parkovacích miest výrazne obmedzený, je bežné, že vodiči krúžia v okolí parkovacích miest v nádeji, že sa nejaké uvoľní. Podľa niektorých prieskumov až pod 70 % dopravných zápch sa podpisujú krúžiaci šoféri. Zistilo sa, že 56 % vodičov zaparkuje do piatich minút, no až 18 % trávi v aute hľadaním parkovania v priemere 15 až 30 minút denne. Viac než 50 % vodičov celosvetovo nechce prejsť od zaparkovaného auta do konečného cieľa viac ako 100 metrov, napríklad dokonca až 90 % Nemcov nie je ochotných prejsť viac ako 500 metrov. Sťažené podmienky hľadania parkovacieho miesta majú tak za následok aj väčšie množstvo spotrebovaného paliva, a teda i zvýšené množstvo emisií v ovzduší.
ParkDots
Podľa výsledkov rôznych dopravných prieskumov až 74 % vodičov pravidelne používa pri šoférovaní mobilnú navigačnú aplikáciu. Je však jasné, že nestačí len prísť autom optimálnou trasou na požadované miesto, ale treba tam aj niekde zaparkovať. A to už môže byť vážny problém. Logicky sa rysuje riešenie, že so zadaním cieľovej destinácie by mal navigačný systém ponúknuť aj voľbu Zaparkuj najbližšie k zadanému cieľu. Práve niečo podobné ponúka parkovacia aplikácia ParkDots, ktorá umožňuje nájsť vhodné parkovisko v blízkosti cieľa cesty a navigáciu na toto miesto. ParkDots vyvíja slovenská spoločnosť PosAm, dcérska spoločnosť Slovak Telekomu. Aplikácia je založená na princípe internetu vecí (angl. Internet of Things – IoT). Jej hlavnými časťami sú mobilná aplikácia pre vodičov a správcovská aplikácia pre prevádzkovateľa parkoviska, napríklad obce. Systém využíva aj bezdrôtové senzory obsadenosti parkovacieho miesta. V aplikácii sú okrem aktuálnej obsadenosti všetky potrebné informácie o parkovisku, jeho vybavení, o cenníku a o možnostiach platby parkovného. Vďaka EČV a platobnej karte bezpečne uloženej v profile sa dá zaplatiť poplatok za parkovanie pohodlne priamo z mobilu. Aplikácia má implementované aj ďalšie užitočné funkcie, napríklad 15 minút pred uplynutím času, za ktorú je zaplatené parkovné, príde do mobilu notifikácia a čas parkovania sa dá na diaľku predĺžiť. Obdobne sa dá zarezervovať aj voľné miesto. Ak sa miesta na vybranom parkovisku medzitým obsadia, aplikácia vás automaticky presmeruje na iné voľné parkovisko. Výhodou je, že službu ParkDots je možné využiť aj bez registrácie. Aktuálne je možné aplikáciu využívať len na vybraných parkoviskách v niektorých slovenských mestách.
Projekt študentov
V súčasnosti sa na parkoviskách stretávame s monitorovaním voľných miest prostredníctvom kamier či v prípade garáží so senzormi nad parkovacími miestami. Kamera však nedokáže zmonitorovať parkovacie miesta napríklad na dlhšej ulici, má problém s prekážkami ako stromy či múry, nevidí za roh, a navyše je pomerne drahým riešením. Riešením tejto situácie by mali byť inteligentné mestá, známe ako smart cities, ktoré by mohli aj pomocou IoT pomôcť k lepšej organizácii dopravnej infraštruktúry v mestách. Koncept smart city v sebe spája niekoľko zložiek: inovatívne využitie informačných technológií, efektívnu dopravu, udržateľnú spotrebu energií, čisté životné prostredie. A práve o to sa usilujú študenti Fakulty informatiky a informačných technológií STU v Bratislave v rámci predmetu tímový projekt. Osemčlenný tím študentov začal vyvíjať systém inteligentného parkovania SmartParking. Zaujalo nás, že na fakulte môžeme pracovať s týmto novým konceptom internetu vecí a navyše mať partnerov z praxe, preto sme si v rámci tímových projektov vybrali práve Inteligentné parkovanie, vysvetľuje Jakub Mičo, jeden z členov tímu.
Ak chcete mať prístup aj k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov alebo si objednať tlačenú verziu časopisu Quark, prihláste sa alebo zaregistrujte.
R
Foto Pixabay, STU