Cítiť virtuálnu realitu

Foto EPEL

Úplnému ponoreniu sa do virtuálnej reality bráni nielen nižšia kvalita obrazu, ale najmä to, že nemôžete cítiť, čo vidíte vo virtuálnom svete. A práve to sa usiluje napraviť tím vedcov zo švajčiarskych univerzít v Lausanne a v Zürichu. Vyvinuli rukavicu high-tech DextrES, ktorá má poskytnúť realistickú hmatovú spätnú väzbu. Rukavica je vyrobená z nylonu, je hrubá len 2 mm a má hmotnosť 8 g na každý prst. Keďže DextrES nevytvára pohyb, iba ho blokuje, na pohon jej stačí malé množstvo energie, takže by mala fungovať aj na batériu. DextrES funguje tak, že na každom prste rukavíc sa nachádzajú tenké elastické kovové prúžky obkolesujúce prsty. Keď sa používateľ dotkne objektu vo virtuálnej realite, systém použije rozdiel napätia, ktorý krúžky priľne k sebe. To bráni pohybu prstov, čo napodobňuje pocit dotýkania sa skutočného objektu. Rukavica dokáže simulovať 40 newtonov na každý prst, čo predstavuje asi 4 kg. Ďalší krok vedcov bude implementácia technológie na ďalšie časti tela a vytvorenie ďalších periférií, ktoré sa budú dať využiť aj vo videohrách. Okrem hier by sa však technológia mala uplatniť aj v iných oblastiach, napríklad pri výučbe chirurgov pomocou rozšírenej reality, prípadne by sa dala využiť na liečbu ochorení spojených s koordináciou pohybu.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 12/2018.

Ak chcete mať prístup aj k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov alebo si objednať tlačenú verziu časopisu Quark, prihláste sa alebo zaregistrujte.