Moderné autá sú čoraz bezpečnejšie. Platí to najmä o ich schopnosti zmierniť následky nehody. Ak však už ide o aktívnu bezpečnosť, je situácia omnoho zložitejšia.
Množstvo automobiliek v súčasnosti nasadzuje do svojich modelov elektronických pomocníkov približujúcich vozidlá autonómnej prevádzke. Niektoré sa už dokonca usilujú vodiča v menšej či väčšej miere zastúpiť. A práve na možné, aj keď čiastočné nahrádzanie vodiča zareagovalo konzorcium Euro NCAP, ktoré vykonáva nárazové skúšky automobilov, tzv. crashtesty. Výsledky boli viac ako prekvapujúce.
Desať tátošov
Keďže z výskumu vyplynulo, že až 70 % respondentov si myslí, že v súčasnosti už možno kúpiť automobil, ktorý šoféruje sám, konzorcium sa rozhodlo urobiť prvý test elektronických pomocníkov riadenia. Euro NCAP zisťovalo najmä spoľahlivosť systému, ktorý poznáme ako asistent pre jazdu na diaľnici. Ten kombinuje funkcie adaptívneho tempomatu, udržiavania v jazdnom pruhu a sledovania povolenej rýchlosti. Keďže tento systém sa čoraz častejšie objavuje vo výbavách vozidiel, organizátori si vybrali na test týchto 10 tátošov v plnej bezpečnostnej výbave: Audi A6, BMW 5, DS 7 Crossback, Ford Focus, Hyundai Nexo, Mercedes-Benz C, Nissan Leaf, Tesla Model S, Toyota Corolla a Volvo V60. Počas testu došlo na rad scenárov, ktoré reflektujú bežnú prevádzku. Na vyskúšanie funkčnosti diaľničného pomocníka pripravilo Euro NCAP sériu skúšok. Adaptívny tempomat sa testoval nielen pomocou sledovania reakcií na pomalšie idúce vozidlo v rýchlostiach zodpovedajúcich európskemu diaľničnému tempu, ale aj sledovaním reakcie na stojace vozidlo vpredu a v dvoch testoch simulujúcich myšky na diaľnici. Najťažší bol test, ktorý simuloval situáciu, keď sa vodič pred vami vyhne náhle stojacej prekážke a asistent ju zaregistruje v poslednej chvíli.
Bez vodiča to nejde
Nie je teraz podstatné, ktoré vozidlo vyšlo z testov najlepšie, pretože v zmysle očakávania väčšiny zákazníkov v podstate neuspelo ani jedno. Skúšky ukázali, že rovnaké systémy v rôznych vozidlách reagujú inak. Tempomaty v BMW 5 a v DS 7 Crossback pomáhali len minimálne a na myšky takmer nereagovali. Audi A6, Ford Focus, Hyundai Nexo, Mercedes C, Nissan Leaf, Toyota Corolla a Volvo V60 ponúkajú vyvážený mix, ale každé potrebovalo pohotový zásah vodiča. Hoci pýcha Ameriky – Tesla – dokázala zareagovať, Euro NCAP varuje, že automobilka vedie zákazníkov k tomu, aby sa na systém spoliehali väčšmi, než je zdravé. Napríklad malý zásah vodiča pri obídení výtlku na ceste deaktivuje autonómne riadenie, pričom sa dá opätovne aktivovať až po zastavení. Niet potom divu, že majitelia vozidla nemusia mať vždy jasno, v akom režime je auto aktuálne nastavené, čo môže mať fatálne následky.
Navyše, organizátori testov odkázali Američanom, že ich propagačné materiály k Modelu S sú zavádzajúce, pretože z názvu autopilot možno predpokladať plneautomatizovaný systém, pri ktorého činnosti nie je vôbec vyžadovaná práca vodiča, čo však v pravom slova zmysle Tesla v nijakom prípade neponúka. Kvôli korektnosti dodajme, že americká automobilka zareagovala okamžite a mätúci názov zmizol z ponuky. Tesla sa však myšlienky autopilota nevzdáva a svoj systém chce naďalej zdokonaľovať.
Jazdiť s rozumom
Zhrnutie výsledkov testov nesmeruje, paradoxne, do automobiliek, ale k zákazníkom: Nijaké súčasné auto nemá autopilota a nedokáže riadiť samo! Výsledok testu je jasný – každé auto, dokonca aj to vybavené pokročilými asistenčnými systémami, naďalej potrebuje za volantom opatrného a pozorného vodiča, dôrazne upozorňuje generálny tajomník Euro NCAP Michiel van Ratingen a dodáva: Pre bezpečnosť cestnej premávky je nevyhnutné, aby najmodernejšie pasívne a aktívne bezpečnostné systémy pracovali na pozadí ako dôležitá bezpečnostná záloha. Rozhodne teda netreba veriť poverám, že moderné autá jazdia samy a vy si môžete za volantom v pokoji čítať, spať alebo četovať. Od toho sme ešte veľmi ďaleko. Dovtedy si musíme vystačiť s tým najlepším, najvýkonnejším a najprispôsobivejším počítačom medzi počítačmi sveta – s ľudským mozgom. Tak ho nezabudnime používať a jazdime s rozumom.
Ak chcete mať prístup aj k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov alebo si objednať tlačenú verziu časopisu Quark, prihláste sa alebo zaregistrujte.
R
foto Ford a Euro NCAP