Nové krídlo má umožniť pristávať lietadlu aj na menších letiskách a usporiť palivo.
Nie je veľmi pravdepodobné, že by našinec videl lietadlo so sklopnými krídlami, pretože takúto konštrukciu krídel mávajú len niektoré typy vojenských lietadiel operujúce z lietadlových lodí. Zatiaľ ešte nikto ani neletel v dopravnom lietadle vystrojenom sklopnými koncami krídel. To by sa však malo zmeniť v roku 2020, keď sa na pravidelné linky majú dostať prvé lietadlá typu Boeing 777X. Jednou z najväčších – i najzaujímavejších – technických inovácií tohto typu sú práve sklopné konce krídel. Výhody takéhoto pomerne komplikovaného technického riešenia sú dve. Prvou z nich je to, že sklopením koncov krídel po pristátí sa značne zmenší rozpätie krídel lietadla, a to zo 71,8 m v letovej konfigurácii na 64,8 m na zemi. Tým sa dosiahne, že lietadlo 777X bude môcť pristávať aj na letiskách, ktoré podľa klasifikácie Medzinárodnej organizácie pre civilné letectvo (ICAO) patria do kategórie E. Na takýchto letiskách môžu pristávať lietadlá s rozpätím krídel do 65 m. Nové iksko bude môcť teda pristávať na všetkých tých letiskách, na ktorých pristávajú aj doterajšie verzie populárnej sedemstosedemdesiatsedmičky. Bez sklopenia krídel by verzia 777X musela používať letiská vyššej kategórie (F), ktoré používajú lietadlá A380 a B747-8 a ktorých je oveľa menej ako letísk triedy E. Druhou výhodou je dosiahnutie vyššieho vztlaku pri súčasnom znížení spotreby paliva. Nevýhodou sklopných koncov je najmä zvýšenie hmotnosti, vyvolané zložitosťou závesného zariadenia a bezpečnostných prvkov. Firma Boeing nedávno zverejnila prvú snímku krídla 777X s už nainštalovaným a sklopeným koncom, ktorý má dĺžku 3,5 m a vyrába ho nemecká firma Liebherr Aerospace. Boeing bude vyrábať dva varianty typu 777X. Ako prvá pôjde do výroby verzia 777-9, schopná prepraviť 414 cestujúcich na vzdialenosť až 14 000 kilometrov.
Foto Boeing
Ak chcete mať prístup aj k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov alebo si objednať tlačenú verziu časopisu Quark, prihláste sa alebo zaregistrujte.