Kým poštár nezazvoní

Foto Pixabay

S vývojom spoločnosti sa vyvíjajú aj služby všetkého druhu. Výnimkou nie je ani logistika, kde sa s rastúcou konkurenciou zvyšujú nároky zákazníkov, a tak sa dostávajú do popredia autonómne spôsoby dopravy tovaru.

Vo svete logistiky platí, že jedným z najväčších trendov sa stáva pojem Industry 4.0. Celý dodávateľský reťazec sa mení na digitálny tok informácií, ktorý musí pružne reagovať na najrôznejšie požiadavky zákazníkov. Hovorí sa o inteligentných továrňach, inteligentnej výrobe a zároveň o inteligentnej doprave. Pre logistiku sú v súčasnosti charakteristické minimalizácia zásob, boj s dodacími lehotami, výpadkami v dodávkach, ako aj s preplnenými cestami či nedostatkom pracovnej sily. Zásadnú zmenu majú priniesť autonómne donáškové roboty a drony.

Foto Wing

Z pohodlia domova

V súčasnosti si ľudia zvykajú, že všetko potrebné nakúpia z pohodlia domova či z kancelárie. Rovnako pohodlne očakávajú aj prevzatie tovaru. Objem doručených zásielok len na Slovensku rastie ročne o 15 %. Aj preto je predpoklad, že online nakupujúci sa budú v dostupných službách lepšie orientovať a pri doručení svojho tovaru budú čoraz náročnejší. Nároky zákazníkov, ktorí nakupujú na internete, sa stále zvyšujú aj na Slovensku. Pri online nákupe je pre deväť z desiatich Slovákov rozhodujúce doručenie na druhý deň a presnejšia informácia o čase doručenia. Očakávajú aj možnosť zmeniť termín a miesto prevzatia zásielky či aplikácie na sledovanie ich balíka online cez smartfón. To sú totiž služby, vďaka ktorým sa doručovanie prispôsobuje ich aktuálnemu programu. Prepravcovia aj predajcovia tak čelia výzve, ako tieto očakávania skĺbiť a priniesť zákazníkovi pozitívnu skúsenosť s nákupom. Komunita online nakupujúcich rastie. Podľa jedného z prieskumov, ktorý uskutočnila kuriérska spoločnosť DPD, viac ako tretina Slovákov nakúpi mesačne online štyri nákupy, pričom viac ako polovica z kupujúcich je vo veku od 18 do 34 rokov. To sú zákazníci, ktorí sú nároční a očakávajú pri nákupe, ale aj doručení flexibilitu a komfort. Je to práve prebratie tovaru ako posledný kontakt zákazníka s obchodom, čo ovplyvní v budúcnosti ďalší nákup. Je totiž rozdiel v doručovaní na firemnú adresu, kde sa po celý deň niekto nachádza, a v doručení na súkromnú adresu, kde je väčšia pravdepodobnosť, že príjemca nebude doma.

Po Austrálii Helsinki

Foto Ford

Spoločnosť Alphabet vlastniaca Google má v tomto roku testovať službu doručovania pomocou dronov vo Fínsku. Helsinki budú prvé európske mesto, kde sa drony Wing vyskúšajú po tom, čo ich už testovali v Austrálii, kde absolvovali 55 000 letov. Doručovali lieky a tovar do domácností, pričom balíky s hmotnosťou do 1,5 kg dodali v priebehu niekoľkých minút od zadania objednávky. Voľba ďalšieho testovania padla na Helsinki preto, lebo Fíni sú známi skorou adopciou nových technológií. Zákazníci budú môcť uskutočniť objednávku pomocou smartfónovej aplikácie a doručenie dronom bude počas skúšobnej doby bezplatné. Na to, aby boli takéto doručovacie služby životaschopné, musia technologické giganty preukázať, že ich drony sú bezpečné a spoľahlivé. Podľa výrobcu je dodávka pomocou dronov Wing bezpečnejšia, rýchlejšia a ekologickejšia než dodávka po zemi. Službu doručovania tovaru dronmi pripravuje aj Amazon. V decembri 2013 sa predseda predstavenstva spoločnosti Amazon Jeff Bezos vyjadril, že služba Prime Air odštartuje do piatich rokov, no je ešte vo vývoji.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 07/2019.

Ak chcete mať prístup aj k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov alebo si objednať tlačenú verziu časopisu Quark, prihláste sa alebo zaregistrujte.

R

V spolupráci s PC Revue, www.pcrevue.sk