Lietadlo Bird of Prey využíva prvky z aerodynamiky dravých vtákov.
Koncern Airbus si tohto roku pripomína 50. výročie podpísania francúzsko-nemeckého memoranda o spoločnom vývoji dopravného lietadla s označením A300. Išlo o prvé dvojmotorové lietadlo s tzv. širokým trupom (anglicky wide body), čiže s dvomi uličkami medzi radmi sedadiel. Pri tejto príležitosti predstavil Airbus na tradičnej leteckej šou Royal International Air Tattoo, ktorá sa konala na základni britského kráľovského letectva vo Fairforde, koncepčné lietadlo s označením Bird of Prey, teda dravý vták (zatiaľ existuje iba jeho počítačová kresba). Tento názov dostalo lietadlo preto, lebo jeho návrh zahrnuje niektoré anatomické prvky dravých vtákov, najmä orlov a sokolov. Ide tu o využitie poznatkov biomimetiky, čo je vedný odbor skúmajúci unikátne konštrukčné riešenia v prírode a v živých organizmoch s cieľom uplatniť ich pri vývoji inovatívnych technických riešení. Pri koncepčnom návrhu lietadla Bird of Prey sa uplatnili návrhy z aerodynamiky dravých vtákov. Od nich sú odpozerané napríklad veľké, individuálne riaditeľné perá na koncoch krídiel. Ich korene sú s trupom spojené veľkými oblúkovitými prechodovými prvkami. Ďalším vtáčím prvkom je dozadu sa plynulo zužujúci trup, zakončený vejárovito usporiadanými perami, určenými na riadenie a stabilizáciu lietadla. Tie i ďalšie biomimetické prvky by mali prispieť k tomu, že odhadovaná spotreba tohto lietadla by mala byť až o 30 % nižšia než pri súčasných dopravných lietadlách. V skutočnosti sa to ale nebude dať overiť, pretože dravý vták sa nebude nikdy vyrábať. Má slúžiť len ako motivácia a inšpirácia pre novú generáciu mladých leteckých inžinierov a dizajnérov. Koncepčné lietadlo Bird of Prey je navrhnuté ako lietadlo na dopravu 80 cestujúcich na regionálnych linkách do 1 500 km. Hybridný hnací systém lietadla kombinuje elektrický pohon s turbovrtuľovými motormi.
Foto Airbus