Úzkosť z dojazdu je obava z nedostatočného dojazdu elektromobilov a zároveň je to spolu s pomalým nabíjaním aj jedna z najväčších prekážok významnejšieho rozšírenia e-vozidiel. Batérie vo vozidlách, podobne ako v smartfóne či notebooku, sú lítiovo-iónové a majú obmedzený počet cyklov nabíjania. Môže za to vytváranie kovového lítia okolo anódy pri rýchlom nabíjaní. Tím vedcov z Pennsylvánskej štátnej univerzity prichádza s novým konceptom. Dokázali sme, že môžeme elektrické vozidlo nabiť na 100 % za 10 minút na dojazd 320 až 480 kilometrov, pričom pre batériu nie je problém 2 500 nabíjacích cyklov alebo ekvivalent prejdenia 800-tisíc kilometrov, hovorí chemický inžinier Chao-Yang Wang. Zdá sa, že nová konštrukcia batérií by mohla splniť ambiciózny cieľ – nabiť batériu elektromobilu na dojazd 320 km za menej ako 10 minút. V minulosti sa všeobecne verilo, že lítiovo-iónové batérie by sa mali vyhýbať prevádzke pri vysokých teplotách kvôli obavám z urýchlených vedľajších reakcií. Naša štúdia naznačuje, že zvýšenie teploty na krátky čas môže viesť k menšiemu vytváraniu usadenín lítia, takže výhody prevažujú nad negatívnym vplyvom vedľajších reakcií, povedal Dr. Wang. Výskumníci dosiahli, že ich batéria (170 Wh/kg) dočasne zohriata na 60 °C približne na 10 minút, počas ktorých sa nabíjala, by mohla dosiahnuť teoretický štandard, teda dojazd 320 km, pričom by vydržala asi 1 700 nabíjacích cyklov. Nezahriata batéria sa v experimente degradovala už po 60 cykloch.
Batéria proti úzkosti
Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 12/2019. Ak chcete mať prístup aj k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov alebo si objednať tlačenú verziu časopisu Quark, prihláste sa alebo zaregistrujte.