Zabudnite na spoznávanie sveta autom, vlakom alebo lietadlom. Ráčte vstúpiť na palubu výletnej lode a spoznajte svet počas plavby. Výber dĺžky plavby a trasy je len na vás.
Výletné lode sú veľké osobné lode, ktoré sa používajú najmä na dovolenkové pobyty. Na rozdiel od námorných lodí, ktoré slúžia na prepravu, sa plávajúce hotely zvyčajne vydávajú na okružné plavby do rôznych prístavov, kde môžu cestujúci podnikať výlety na pobrežie. Tie najväčšie lode pojmú viac ľudí, ako majú mnohé slovenské mestá, a uprostred mora či oceánu ponúkajú prostredie veľkomesta plného atrakcií.
Zábavka pre bohatých
Podľa znalcov bola prvou výletnou loďou Francesca I., ktorá v júni 1833 vyplávala pod vlajkou Kráľovstva dvoch Sicílií z Neapola, a za niečo viac ako tri mesiace oboplávala Stredozemné more. Na plavbe sa zúčastnili šľachtici a kráľovské kniežatá z celej Európy. Pasažieri mali k dispozícii nielen palubné párty, kartové stoly a tanečnú sálu, ale v jednotlivých prístavoch mohli podniknúť výlety a prehliadky so sprievodcom. Keďže organizátorom plavby nešlo o obchodné úsilie a výber pasažierov sa obmedzil len na aristokraciu, tento výlet historici nepovažujú za výletnú plavbu v súčasnom ponímaní. V roku 1844 britská lodná spoločnosť P&O Cruises rozšírila svoju osobnú dopravu o výletnú plavbu. Išlo o zájazdy do Atén, na Gibraltár a Maltu. Keďže tieto plavby boli prvé svojho druhu, považujú sa za predchodcu moderných výletných dovoleniek a spoločnosť P&O Cruises bola uznaná ako najstaršia námorná výletná spoločnosť na svete. Hoci sa medzi bohatými stávali výletné plavby čoraz populárnejšie, existujúce osobné lode nevyhovovali špecifickému zameraniu novo sa tvoriaceho odvetvia. A tak dal nemecký lodný magnát Albert Ballin postaviť vôbec prvú loď výhradne na luxusné výletné plavby. Prinzessin Victoria Luisa bola dokončená v roku 1900 a mala 120 kajút, všetko luxusnej prvej triedy. K dispozícii boli aj knižnica, telocvičňa a pre fotografov aj tmavá komora.
Rozvoj vďaka lietadlám
Netrvalo dlho a aj transatlantické dopravné lode začali na najvyšších palubách ponúkať luxus, ktorý využívali vtedajší dovolenkári počas dlhých južných plavieb v čase najhoršej zimnej sezóny v severnom Atlantiku. Rozvoju dovolenkových plavieb pomohol príchod veľkých osobných prúdových lietadiel, ktorý, paradoxne, zničil zaoceánsku osobnú prepravu. Tá definitívne povedala svetu vale v roku 1986. Ako spomienka zostali len špecializované nostalgické plavby cez Atlantik spoločnosti Cunard Line určené pre tých, ktorí ocenili niekoľko dní na mori. A bola to práve táto britská spoločnosť, ktorá v modernej ére zmenila klasické cestovanie na dovolenkovú zábavu na mori. Priekopníkom luxusnej výletnej transatlantickej zábavy sa stali paluby námornej lode Queen Elizabeth 2. Táto legendárna loď slávnostne ponúkla plavbu jednou triedou, kde všetci cestujúci dostali ubytovanie a služby rovnakej kvality. A keďže na oboch stranách Atlantiku začali spoločnosti lákať ľudí na luxusnú plavbu, zrodilo sa nové odvetvie nielen v cestovnom ruchu, ale aj v doprave. Americký televízny seriál Love Boat v 70. rokoch 20. storočia významnou mierou pomohol spopularizovať tento koncept ako romantickú príležitosť pre páry. Ďalšia vyslovene výletná loď bola SS Nórsko, známa aj ako superloď v Karibiku. Bola to prvá a jediná transatlantická námorná loď, ktorá sa účelovo prerobila (pôvodne išlo o parník SS Francúzsko) tak, aby sa mohla využívať výlučne na luxusných výletných plavbách.
Nárast počtu aj rozmerov
Prirodzene, že s rastúcim záujmom o luxusnú dovolenku na mori pribúdali nielen na tento typ plavby určené lode, ale rástli aj ich rozmery. V roku 1988 sa začala plaviť v tom čase najväčšia výletná loď sveta Sovereign of the Seas (Vládca morí). Bola to vôbec prvá megaloď (megaship). V priebehu štyroch rokov dostal Vládca ešte dvoch súrodencov – Monarch of the Seas a Majesty of the Seas. Na týchto lodiach sa po prvý raz objavili na jednej palube namiesto kabín s výhľadom na oceán výlučne kabíny so súkromným balkónom, poprípade s lodžiou. Pasažieri si takéto kabíny obľúbili a nové výletné lode sa navrhovali tak, aby sa maximalizovalo takéto vybavenie, a tak svetové moria začali brázdiť plávajúce byty s balkónom. Stavitelia obrovských korábov sa však nezastavili a naďalej konštruujú nové a väčšie plávajúce technické zázraky. Hoci si na súši málokto vie predstaviť dom s 2 700 bytmi, plávajúce kolosy s 2 700 kajutami sú realitou. Megalode už dávno prekročili triedu Sovereign – od roku 2009 až po súčasnosť sú najväčšie výletné lode triedy Oasis. Od roku 2018 s celkovým vnútorným objemom 228 081 GT (hrubá tonáž – jednotka charakterizujúca priestornosť lodného telesa) všetkým kraľuje Symphony of the Seas (Symfónia morí).
R, foto RC