Videohry sú dnes neoddeliteľnou súčasťou života veľkej časti populácie. Centrum spoločných činností SAV – Výpočtové stredisko pripravilo k dnešnému Medzinárodnému dňu videohier niekoľko zaujímavostí o tomto fenoméne. Za prvú videohru je považovaná umelá inteligencia s názvom Bertie the Brain, ktorá bola schopná hrať piškvorky.
Tento prístroj zostavil v roku 1950 Josef Kates na Canadian National Exhibition. Prvé herné zariadenie bolo vysoké až 4 metre, a práve preto sa nikdy nezačalo vyrábať sériovo. Po skončení Canadian National Exhibition sa už nikdy nevyrobil ďalší kus. Ďalším počítačom prispôsobeným na hranie hry bol Nimrod, ktorý bol predstavený na Festival of Britain v roku 1951. Nimrod a Bertie the Brain môžeme považovať za zakladateľov sveta videohier v takej forme, ako ho poznáme dnes.
Pri tvorbe videohier je základom myšlienka, originálny nápad, ktorý by stálo za to zrealizovať. Na začiatku je potrebné vedieť, aký typ hry chcete vytvoriť, či to bude športová hra, akčná alebo logická. Tvorca videohry musí mať predstavu o príbehu, dĺžke hry, rozpočte a úrovniach zložitosti. Dôležitým krokom je správna voľba softvéru, ktorý tvorcom uľahčí prácu. Najdlhšie trvajúcou fázou pri tvorbe hry je samotná tvorba – vytvorenie prostredia a jednotlivých postav. Tvorba videohry je náročný a zdĺhavý proces, ktorého najpríjemnejšou časťou je zverejnenie hry.
Často sa stretávame s názorom, že videohry majú negatívny vplyv na hráčov. Skupina vedcov pod odborným vedením Marca Palausa sa na to pozrela a zistili, že hráči videohier majú lepšie vyvinuté oblasti mozgu, ktoré sú zodpovedné za sústredenie sa a priestorové vnímanie. Tí, ktorí hrajú videohry pravidelne, dokážu lepšie vnímať vzťahy medzi jednotlivými predmetmi v priestore, a taktiež sa u hráčov zlepšuje aj jemná motorika.
Je dôležite pripomenúť si aj nevýhody, ktoré dokážu silno ovplyvniť život ľudí. Napriek tomu, že najčastejšou formou závislosti sú hazardné hry, človek môže byť závislý aj na videohrách. Vedci zistili, že ľudia náchylní na závislosť na videohrách majú spoločné zmeny v štruktúre mozgu – pozmenený je ich nervový systém odmeňovania. Ide o skupinu štruktúr, ktorá je zodpovedná za príjemný pocit po úspešnom dosiahnutí stanovených cieľov. Na základe týchto výskumov môžeme tvrdiť, že je možné predpovedať, kto má väčšiu pravdepodobnosť stať sa závislým na videohrách.
Netreba však zabúdať na pozitíva, ku ktorým okrem lepšieho priestorového vnímania a zlepšeniu jemnej motoriky patrí aj rozvoj určitých schopností, s ktorými ľudia majú problém.Je dôležité spomenúť hry, ktoré sú určené špeciálne pre ľudí po mozgových porážkach. Napomáhajú s rozvojom schopností a aj pri rehabilitácii po zdravotných ťažkostiach.
Pre všetkých záujemcov videohier je v areáli Slovenskej akadémie vied na bratislavskej Patrónke k dispozícii špecializované múzeum. V Múzeu počítačov sú vystavené prvé počítače, telefóny a grafiky, či staršie modely herných konzol a ovládačov. Funkčné stroje sú k dispozícii aj na vyskúšanie.
Halyna Hyryavets
Centrum spoločných činností SAV – Výpočtové stredisko