Podľa údajov Medzinárodnej komory lodnej dopravy pláva vo svetových moriach a oceánoch vyše 53 000 lodí.
Na prepravu tzv. voľne ložených nákladov (uhlia, rudy, ropy či skvapalnených plynov) sa používajú špeciálne lode s veľkými ložnými priestormi (bunkrami), no temer všetky kusové tovary a zásielky putujú svetom v uzavretých kontajneroch uložených v niekoľkých vrstvách nad sebou na palubách obrovských kontajnerových lodí. Revolučný princíp kontajnerovej dopravy špeciálne na to konštruovanými loďami predstavil v roku 1956 obchodník Malcolm McLean. Odvtedy nastal búrlivý rozvoj kontajnerovej dopravy čoraz väčšími loďami. Treba zdôrazniť, že prepravná kapacita kontajnerových lodí sa udáva v štandardných jednotkách TEU. Ide o objemovú jednotku, pričom 1 TEU zodpovedá štandardnému 20-stopovému kontajneru podľa normy ISO. Takýto kontajner má dĺžku 606 cm, šírku 244 cm (osem stôp) a výšku 259 cm (8,5 stopy). Najnovšie kontajnerové lode majú priam neuveriteľnú nosnosť – na svojich palubách môžu mať nastohované kontajnery s celkovou kapacitou vyše 20 000 TEU. Nedávno vykonala svoju prvú plavbu kontajnerová loď HMM Algeciras, ktorá prevzala od OOCL Hong Kong primát najväčšej kontajnerovej lode na svete. Prepravná kapacita Algecirasa, pomenovaného podľa významného španielskeho prístavu, je neuveriteľných 23 964 TEU. O samotnej lodi, ktorú postavili juhokórejské lodenice Daewoo Shipping & Marine Engineering, je známych len málo technických údajov. Loď je dlhá 399,9 m, široká 61 m a jej ponor je 16,52 m. Na pohon lode, plaviacej sa pod panamskou vlajkou, slúžia motory s celkovým výkonom 60,4 MW. Priemerná rýchlosť plavby je 22 uzlov, teda okolo 40,7 km/h. Prevádzkovateľom lode je spoločnosť HMM, ktorá do konca roka zaradí do svojej flotily ďalších 11 lodí typu Algeciras. Mimochodom, rad 23 964 za sebou uložených kontajnerov by mal vyše 145 kilometrov.
RM, foto wikipédia/kees torn