Najväčší svetový obchodný veľtrh spotrebnej elektroniky a domácich spotrebičov IFA tento rok premiérovo zorganizovala Čína.
Premiérový ročník veľtrhu IFA s názvom CE China sa začínal opatrne, všetky exponáty boli v jednej hale obrovského výstaviska v čínskom meste Šen-čen, len niekoľko desiatok kilometrov od Hongkongu. Výstavný priestor tohto prvého ročníka bol iba malým zlomkom rozlohy pavilónov 150 000 m2 tradičného jesenného podujatia IFA v Berlíne, čo si predstavme ako plochu približne 22 futbalových štadiónov. Zvláštnou symbolikou dnešného prudkého rozvoja je v tomto prípade dejisko podujatia. Šen-čen bol do roku 1979 len malým rybárskym mestečkom s 200 000 obyvateľmi, čiže na čínske pomery skôr dedinou. Vďaka susedstvu s Hongkongom, v tom čase
prosperujúcou oblasťou pod správou Veľkej Británie, ho čínsky vodca Teng Siao-pching vybral do projektu špeciálnych ekonomických zón v Číne. Cieľom bolo prilákať priemyselné investície z Hongkongu a neskôr z ďalších krajín. Koncept sa osvedčil, oživil ďalšie otváranie sa Číny svetu a naštartoval hospodárske reformy. Šen-čen sa nakoniec stal jedným z najväčších miest v regióne delty Perlovej rieky a v súčasnosti má 11 miliónov obyvateľov.
A prečo sa rozhodla nemecká firma Messe Berlin usporiadať v tejto krajine výstavu spotrebnej elektroniky? Čínske firmy sa začínajú orientovať na vyššie triedy produktov všetkých oblastí spotrebnej elektroniky a v priemyselných zónach rastie aj kúpyschopnosť domáceho obyvateľstva.
Trendy a perspektívy spotrebnej elektroniky
Messe Berlin, jeden z usporiadateľov IFA, najnavštevovanejšej svetovej výstavy spotrebnej elektroniky, už niekoľko rokov organizuje tradičnú globálnu tlačovú konferenciu pre takmer 300 novinárov z celého sveta. Cieľom je predstaviť predovšetkým trendy v spotrebnej elektronike. Ako na konferencii odznelo, analytici predpovedajú rast svetového trhu spotrebnej elektroniky o 2 až 4 percentá. Hnacím motorom popri smartfónoch budú aj veľké i malé inteligentné domáce spotrebiče. Ich životný cyklus je, našťastie, dlhší ako majú smartfóny, takže obmena existujúcich spotrebičov za novú pripojenú generáciu bude prebiehať pomalšie.
Hovoríme samozrejme o produktoch patriacich do kategórie internetu vecí. Rastúci záujem bude naďalej aj o inteligentné hodinky a akčné kamery. Hitom sezóny sa napriek rôznym legislatívnym obmedzeniam stávajú drony. Umožnia pridať k mnohým oblastiam podnikania, napríklad k doručovaniu zásielok, tretí rozmer. Žiaľ, to platí aj o možnostiach potenciálneho zneužitia… Výstižné je heslo opatrný začiatok – neznámy potenciál pre oblasť virtuálnej reality. Ťažko povedať, či rôzne, viac alebo menej sú sofistikované konštrukcie okuliarov, do ktorých sa vkladajú smartfóny, krokom správnym smerom, alebo podobne ako krátkodobý boom 3D televízorov vedú do slepej uličky.
Veľa informácii, málo času
Mení sa charakter trávenia času pri digitálnych médiách. Klesá priemerný čas, počas ktorého sa denne dívame na televíziu, v súčasnosti je to 175 minút. Zato rastie podiel času stráveného na internete, momentálne je to nárast až o 18 percent na 150 minút denne. Reed Hastings z Netflixu (čo je americký poskytovateľ internetových streamovaných médií) predpovedá , že do roku 2020 bude video tvoriť 80 percent spotrebiteľskej prevádzky internetu. Mení sa aj spôsob konzumovania informačného obsahu. Obrovské kvantá informácií, ktoré sa na nás dennodenne valia zo všetkých kútov sveta bez ohľadu na to, či sú pre nás užitočné alebo nie, spôsobuje radikálne skrátenie času sústredenia pozornosti, ktoré im venujeme. V roku 1998 sa zameriavala pozornosť na jeden zdroj informácií 12 minút, v súčasnosti venujeme novinám pri rannej káve približne 12 sekúnd. Toľko trvá jedno skontrolovanie statusov.
Pokračovanie článku si môžete prečítať v júnovom vydaní časopisu Quark.
Quark si môžete aj objednať tu alebo na adrese: predplatne@quark.sk
Ľuboslav Lacko
Šen-čen
Foto autor