Jednoduchú logiku delenia modelov BMW pozná asi každý – čím vyššie číslo, tým vyšší modelový rad. Model 4 prináša funkciu predvídania trasy i plachtenie.
Ešte pred niekoľkými rokmi celé portfólio BMW tvorilo iba zopár modelov. Najmenšia 3, manažérska 5, limuzína s označením 7 či roadsters označením Z. V priebehu posledných 15 rokov sa automobilka rovnako ako jej konkurenti snažíviac priblížiť individuálnym potrebám zákazníkov a v súčasnostiuž na zrátanie všetkých modelov nepostačia ani obe ruky. Tento trend zasiahol aj trojkový rad, pri ktoromvýrobcovia rozdelili rôzne karosárske verzie nadva samostatné modely. Zatiaľ čo klasický sedan a kombi naďalejfigurujú pod označením 3, športové kupé a kabriolet po novom už pod číslom 4. A spolu s nimi aj štvordverové kupé s prívlastkom Grant.
O dva valce menej
Technická zmena sa udiala pri benzínovej verzii 430i aj pod kapotou. Doteraz dvojčíslie 30 napovedalo, že pod kapotou sa skrýval šesťvalcový motor, po novom je rovnaké označenie už iba pre motor so štyrmi valcami. Aby však zostala výkonnosť motora zachovaná, úbytok dvoch valcov nahradili konštruktéri dvoma turbami a inováciami v motore. S motorom spolupracuje automatická prevodovka Steptronic, disponujúca až s ôsmymi rýchlostnými stupňami. Samotné preraďovanie je okamžité a plynulé, zmenu v prevodovom stupni vidno iba na otáčkomere. Vďaka ich vysokému počtu aj pri diaľničných 130 km/h dosahuje motor v ôsmom stupni necelých 2 000 ot/min. To sa zákonite prejaví aj na palubnom počítači v kolónke spotreby. Pri pokojnej jazde po diaľnici a mimo mesta zobrazí údaj 7 l/100 km, zatiaľ čo v meste dosahuje výšku priemerne 8 l/100 km. To pre auto s výkonom niečo vyše 250 koní vôbec nie je zlý údaj. Samozrejme, ak si jazdu chcete užiť naplno, spotreba sa už bude pohybovať v iných číslach…
Doplachtite do cieľa
Striehnuť spotrebu paliva pomáha aj jeden zo štyroch jazdných režimov. Pri módoch SPORT a SPORT+ už z názvu jasne vyplýva, na čo sú predurčené. Režim comfortponúka pohodlnú jazdu. Posledný zo štvorice – ECO PRO je určený pre ochrancov prírody a pre tých, čo chcú stáť na čerpacej stanici tak zriedkavo, ako sa len dá. Samotný režim ECO už v automobiloch nie je teraz, keď všade vládnesnahao znižovanie spotreby paliva, ničím zvláštnym. Štandardne znižuje citlivosť zošliapnutého plynového pedála a motor sa počas jazdy snaží udržiavať v čo najnižších otáčkach. Okrem týchto už klasických opatrení disponuje BMW aj inovatívnymi funkciami ako asistent predvídania trasy či plachtenie. Prvázo spomenutých funkciíspolupracuje s navigáciou. Na základe jej údajov o zákrutách, rýchlostných obmedzeniach či o nasledujúcich obciach radí šoférovi v rámci úspora väčšej plynulosti jazdy, kedy má už v predstihu zložiť nohu z plynu. S tým súvisí druháfunkcia– plachtenie. V prípade, že šofér zloží nohu dole z plynu, ale nezačne brzdiť, odpojí sa hnacie ústrojenstvo, a auto sa pohybuje ďalej vlastnou zotrvačnosťou.
MM