Vyvíjajúci sa ľudský mozog ustavične buduje nervové spojenia a prerušuje tie menej používané. Podľa docenta sociálnych a behaviorálnych vied Lekárskej fakulty Harvardovej univerzity (HMS) Michaela Richa aktívnu úlohu v tomto procese zohráva aj používanie digitálnych médií. Vedec tvrdí, že nie je dôležité, ako dlho obrazovku používame, ale to, ako ju používame a čo sa deje v našich mozgoch ako odpoveď. Mnohé z toho, čo sa deje na obrazovke, poskytuje stimuláciu vyvíjajúcemu sa mozgu, ktorá je však ochudobnená v porovnaní s realitou. Deti potrebujú rozmanitú ponuku online a offline zážitkov, pretože nuda je priestor na tvorivosť a fantáziu. Kvalitný spánok je tiež kľúčom k rozvoju mozgu a vedci z HMS potvrdili, že používanie zariadení s displejom vyžarujúcim modré svetlo, ako sú napríklad smartfóny, pred spaním môže narušiť spánkové vzorce potlačením vylučovania hormónu melatonínu. Mnohým tínedžerom píšucim do neskorého večera textové správy totiž chýba hlboký spánok REM nevyhnutný na spracovanie a ukladanie informácií z daného dňa do pamäti. Hoci nezaspia na hodine algebry, je možné, že si nezapamätajú, čo sa na hodine dialo, hovorí M. Rich. Vedec požaduje vyvážený prístup k používaniu obrazovky: Musíme byť dostatočne flexibilní, aby sme sa mohli vyvíjať s technikou, ale musíme si zvoliť, ako ju správne používať. Netreba robiť paniku, keď deti používajú smartfóny, ale podľa M. Richa sa musíme pýtať, čo sa deje, keď sú na smartfóne, z hľadiska ich kognitívneho, sociálneho a emocionálneho vývoja.
Zo stránky HMS spracovala BP