Nízka rýchlosť budovania nových úsekov diaľnic na Slovensku je spôsobená nielen finančnou náročnosťou stavieb, ale aj reliéfom krajiny, ktorý stavby značne komplikuje. V slimačom tempe sa však predsa len dá nájsť pozitívum – a nie zanedbateľné.
Vybudovaná cestná infraštruktúra spájajúca dôležité body krajiny a rovnako poskytujúca obchádzky veľkých aglomerácií priamo súvisí s možnosťou hospodárskeho rozvoja jednotlivých regiónov Slovenska. To však nie je jediná dôležitá premenná. Rovnako ako existencia diaľnice či obchvatu je dôležitá podporná infraštruktúra diaľnic, tunelov a rýchlostných ciest, ktorá rieši plynulosť a bezpečnosť dopravy. Bez nej je každá cesta ako auto bez kolies – nefunkčná.
Cenné informácie
A tu sa dostávame k nechcenému, ale svojím spôsobom pozitívnemu paradoxu: Pomalé budovanie diaľničnej siete môže mať aj svetlú stránku, pretože je tu veľká šanca, že nové úseky diaľnic a rýchlostných ciest budú už vybavené najmodernejším značením, ktoré dokáže poskytovať inteligentné riešenia a reagovať aj na autonómne automobily. Podporná infraštruktúra okrem iného zabezpečuje včasnú informovanosť šoférov o udalostiach na ceste, ako sú uzávierky a dopravné nehody, s cieľom dosiahnuť bezpečnosť účastníkov cestnej premávky a plynulosť dopravy, vysvetľuje Ing. Igor Jamnický, riaditeľ úseku dopravných technológií spoločnosti PPA Inžiniering patriacej do skupiny spoločnosti PPA Controll. Kým je doprava plynulá a počasie priaznivé, vodiči si vystačia s bežným dopravným značením, ktoré ich upozorňuje na rýchlosť jazdy, križovatky, odbočky a podobne. Lenže počasie, no najmä dopravná situácia sú ideálne málokedy. Počasie sa mení, cesty sa rekonštruujú, stávajú sa na nich dopravné nehody a aj vzhľadom na mnoho rozostavaných úsekov ciest a diaľnic, kde sa plynulosť dopravy rôzne obmedzuje, je dôležité o týchto skutočnostiach s predstihom informovať každého účastníka cestnej premávky, ktorého sa neštandardná situácia dotkne.
Možnosť výberu
Ideálnym riešením je premenné dopravné značenie, ktoré okrem poskytnutia konkrétnej informácie dokáže navrhnúť aj jej riešenie – napríklad znížiť rýchlosť či navrhnúť náhradnú trasu. Nejde o nejaké príkazové značenie, skôr o možnosti výberu. V súčasnosti už na dopravnom značení dokážeme zobraziť informáciu o tom, že keď je na ceste nejaká nehoda alebo prekážka, koľko bude trvať cesta do cieľa, keď si zvolíte obchádzku po trase A, a koľko po trase B. Včasná informovať veľmi pomáha a je dôležitá v sťažených podmienkach, pri hustej hmle či snežení, vysvetľuje I. Jamnický. Väčšina úsekov našich diaľnic je takýmto značením vybavená alebo práve prebieha jeho inštalácia. Okrem toho je potrebné dbať na pravidelnú údržbu a inovácie týchto dopravných smart značení. Napríklad v tuneloch sú zariadenia vystavené náročným, agresívnym podmienkam, akými sú exhaláty vozidiel. Bez pravidelnej údržby by boli kamery, takpovediac, slepé, snímače nefunkčné, dodáva I. Jamnický. Podľa neho budúcnosť v podobe čoraz inteligentnejších až autonómnych áut prinesie nové výzvy aj pre infraštruktúru.
R, foto PPA Inžiniering