Budúcnosť automobilizmu pravdepodobne nebude zaváňať výfukovými plynmi. Technici aj ekológovia sa zhodujú v tom, že motory s vnútorným spaľovaním využívajúce fosílne palivá sú pomaly, ale isto na odchode. Dosiaľ však nepoznáme definitívnu odpoveď na otázku, čo ich nahradí.
Hľadanie vhodnej náhrady za benzín a naftu sa stupňuje súbežne so správami o tempe klimatickej zmeny a míňania zásob tradičných palív. Otázkou je, či je aspoň jedna z hlavnej dvojice možností, elektrický alebo vodíkový pohon, už dostatočne pripravená na to, aby spaľovacie motory dokázala kompletne nahradiť.
Naozaj ekologické?
Podľa optimistov má každá karta dve strany a tak, ako je dôležité, aby sa elektromobily zlepšovali a zbavovali neduhov, dôležité je tiež nabádať motoristov, aby to s takýmito vozidlami napriek pochybnostiam skúšali. Pesimisti varujú, že politika sa opäť raz usiluje zapriahať voz pred kone, pretože technická úroveň alternatívnych pohonov ešte radikálne rezy, akým by bol napríklad plošný zákaz spaľovacích motorov, neumožňuje.
Tí prví nabádajú, aby sa dopytom po vozidlách s alternatívnym pohonom vyvíjal tlak na ceny aj na inovácie a vylepšenia. Druhí tvrdia, že je smiešne hovoriť o príspevku k životnému prostrediu v situácii, keď sa lítium do akumulátorov ťaží v Južnej Amerike, spracúva sa v Číne a samotné batérie sa zostavujú v Južnej Kórei, takže keď si zákazník v Európe zakúpi svoje ekologické vozidlo, jeho časti už obehli zemeguľu pomocou nie práve ekologických námorných lodí. Pripočítať treba aj emisie nevyhnutné pri výrobe auta či pri výrobe energie, ktorú elektromobil spotrebúva. Počas samotnej jazdy tak môže mať elektromobil nulové emisie, lenže na to, aby sa stal čistým prínosom pre životné prostredie, bude treba docieliť aj to, aby bola elektrina získavaná zo zdrojov, ktoré nie sú pre životné prostredie záťažou.
Pravdou však zostáva, že popri zatiaľ márnej snahe nájsť také syntetické náhrady fosílnych palív, ktoré by zaručili, že súčasné autá nebudú raz musieť hromadne do šrotu, elektromobily a vozidlá využívajúce vodíkové palivové články sú tu a ich používanie sa neustále rozširuje.
Slabé batérie
Ak si odmyslíme problém emisií pri výrobe elektriny používanej potom na bezemisný pohon, samotný pohon funguje bezchybne. Elektromotor je menej náročný na údržbu a má vyššiu spoľahlivosť. Auto je počas jazdy takmer nepočuteľné a moderné elektromotory už majú dostatočný výkon a točivý moment. Slabým miestom sú však batérie. Ešte nedávno platilo, že nahradenie 60-litrovej nádrže nafty bežnými lítiovo-iónovými akumulátormi by znamenalo zvýšiť záťaž auta o 2,4 tony, pričom nabitie akumulátorov s patričnou kapacitou asi 230 kWh by trvalo v bežnej elektrickej sieti 100 hodín. Na dotankovanie svojho vozidla by príslušný motorista potreboval desiatky hodín, aj keby bola kapacita energie znížená na zlomok hodnôt.
Ako sa zmenila situácia odvtedy? Vývojári sa neustále usilujú o vylepšenia: pred niekoľkými mesiacmi napríklad estónska spoločnosť Skeleton Technologies spolu s nemeckým Technologickým inštitútom v Karlsruhe dokončili vývoj grafénovej superbatérie s iba 15-sekundovým časom nabíjania. Batéria kombinuje výdrž a kapacitu lítiových batérií s rýchlosťou grafénových ultrakondenzátorov. Problémom zostáva, že kondenzátorová časť sa nabije rýchlo, lítiová však nie. Takáto batéria vám teda pomôže rýchlo načerpať energiu na jazdu na kratšiu vzdialenosť, čo však bude stále len zlomok z hodnoty celkového dojazdu.
R, foto EVBox