Nová verzia bizjetu

Japonská firma Honda chce uviesť na trh nové lietadlo typu bizjet so spotrebou paliva o 20 % nižšou, než majú súčasné ľahké lietadlá.

Vizualizácia Honda

Bežný záujemca o letectvo či lietadlá nemusí vedieť, čo anglický výraz bizjet znamená. Je však skvelým príkladom úspornosti anglického vyjadrovania a označuje sa ním kategória lietadiel, pre ktoré má slovenčina pomenovanie obchodné prúdové lietadlo. Tieto lietadlá sú podstatne menšie než bežné dopravné lietadlá a neslúžia na prepravu cestujúcich na pravidelných linkách, ale špičkovým manažérom a majetným klientom ponúkajú na objednávku prepravu v luxusne zariadenom interiéri.
Bizjety rôznych kategórií vyrába množstvo firiem, medzi ktoré patrí aj japonská Honda, spájaná viac s autami a motocyklami než s lietadlami. Jej dcérska spoločnosť Honda Aircraft Company, sídliaca v USA, ponúka v súčasnosti malý bizjet s označením HondaJet. Ten po prvý raz vzlietol v decembri 2003 a dodáva sa od roku 2015. Unikátnym technickým prvkom modelu HondaJet je umiestnenie pohonných jednotiek na krátkych pylónoch nad krídlami. Takáto koncepcia bola v celom doterajšom vývoji letectva použitá len na niekoľkých typoch lietadiel.
Takéto uloženie motorov bude mať aj nový bizjet, ktorého maketu predstavila firma Honda na nedávnom zhromaždení NBAA (Národné združenie obchodného letectva) v Las Vegas. Nový model označený HondaJet 2600 sa bude od vyrábaného modelu líšiť najmä väčšou kapacitou a dlhším doletom. Má mať dĺžku 17,62 m, rozpätie krídel 17,29 m a výšku 4,84 m. Interiér bude dlhý 7,74 m, široký 1,55 m a vysoký 1,59 m. Pri pilotovaní jedným pilotom môže v lietadle cestovať 11 pasažierov, pri dvojčlennej posádke o jedného menej. Maximálna cestovná rýchlosť lietadla má byť 834 km/h. So štyrmi cestujúcimi na palube má lietadlo pozoruhodný dolet 4 862 km. To postačuje na nonstop let krížom cez USA alebo napríklad na priamy let z Londýna do Káhiry. K pohodliu cestujúcich prispeje aj to, že pri lete v maximálnej cestovnej výške 47 000 stôp (14 320 metrov) bude v kabíne lietadla tlak zodpovedajúci nadmorskej výške len 1 940 metrov. Nové lietadlo by malo mať až o 20 % nižšiu spotrebu paliva ako terajšie ľahké bizjety. Zatiaľ nie je známe, kedy sa začne sériová výroba a koľko bude tento model stáť.

RM

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 12/2021. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.