Elektrolietadlo Spirit of Innovation, vyvinuté na testovanie nových systémov lietadiel budúcnosti, prekonalo tri doterajšie rýchlostné svetové rekordy.
Podľa analýz prispieva celý transportný sektor – teda cestná, železničná, lodná a letecká preprava ľudí aj nákladov – k celkovým emisiám vyvolaným ľudskou činnosťou približne 21 %. Letecká doprava produkuje 11,6 %, čo je približne len 2,5 % celkových globálnych emisií. Aj na výrobcov lietadiel sa však vyvíja tlak, aby prešli na ekologickejšie pohony lietadiel.
Zatiaľ čo prechod cestných a železničných dopravných prostriedkov na ekologický elektrický pohon už prebieha, o elektromotormi poháňaných dopravných lietadlách môžeme podľa odborníkov len snívať. Dôvod je všeobecne známy: súčasné batérie elektrolietadiel sú príliš ťažké a dopravné lietadlá by pri ich použití neuniesli cestujúcich ani náklad. Elektrický pohon sa preto zatiaľ uplatňuje len pri menších športových lietadlách či pri experimentálnych strojoch overujúcich rôzne vlastnosti elektrickej hnacej sústavy.
Britská spoločnosť Rolls-Royce ako jeden z najväčších výrobcov prúdových leteckých motorov na svete pripomenula celkom originálnym spôsobom, že sa tiež venuje leteckej elektromobilite. Vyvinula experimentálne elektrolietadlo Spirit of Innovation (duch inovácie), ktorým vytvorila tri nové svetové rekordy v kategórii lietadiel na elektrický pohon. Trojkilometrovú trať preletelo lietadlo rýchlosťou 555,90 km/h, čím prekonalo doterajší rekord o neuveriteľných 213,04 km/h. Na 15 kilometrov dlhej trati dosiahlo lietadlo priemernú rýchlosť 532,1 km/h, čo je o 292,8 km/h viac než bola hodnota aktuálneho rekordu. Tretí rekord sa týkal času stúpania do výšky 3 000 metrov – duch inovácie vystúpil do tejto výšky za 202 sekúnd, čo je presne o minútu menej, než bol súčasný rekord.
Treba zdôrazniť, že lietadlo Spirit of Innovation nie je novou konštrukciou, pretože jeho základom je pretekárske lietadlo Nemesis NXT, do ktorého bola inštalovaná elektrická hnacia sústava. O nej však firma Rolls-Royce prezradila iba toľko, že pozostáva zo 6 480 článkov schopných dobíjať 7 500 telefónov. Elektrickou energiou je napájaný hnací elektromotor s výkonom 400 kW, ktorý poháňa vrtuľu točiacu sa rýchlosťou 2 200 ot/min. Lietadlo bolo vyvinuté na testovanie nových systémov pre elektrické lietadlá budúcnosti.
RM