Sibír, nový ruský nukleárny ľadoborec, slúži od novembra minulého roku na zabezpečovanie celoročnej voľnej plavby lodí po tzv. Severnej morskej ceste.
Využívanie jadrových reaktorov na výrobu elektrickej energie je v súčasnosti takmer jediným druhom civilného využívania nukleárnej energie. Slovo takmer znamená, že existuje aj iný druh využitia. Ide o veľké námorné plavidlá ktoré sú vystrojené jadrovými reaktormi ako zdrojmi tepla na produkciu pary poháňajúcej turbíny – tie následne poháňajú generátory elektrickej energie.
Na rozdiel od desiatok vojenských jadrových plavidiel, najmä ponoriek a lietadlových lodí, existuje len veľmi málo civilných lodí s jadrovým pohonom. Takýmito plavidlami disponuje jedine Rusko. Ruská flotila civilných lodí s jadrovým pohonom je však veľmi skromná – patrí do nej len jedna nákladná loď a šesť ľadoborcov. Posledný z nich prevzala spoločnosť Rosatomflot od lodeníc Baltic Shipyard (Baltické lodenice) krátko pred záverom minulého roku. Nový ruský nukleárny ľadoborec nesie príznačné meno Sibír a bude slúžiť na zabezpečovanie celoročnej voľnej plavby lodí po tzv. Severnej morskej ceste. Tá začína pri severnom pobreží Nórska, pokračuje pozdĺž celého severného a východného Ruska až do Vladivostoku.
Položenie kýlu ľadoborca – týmto tradičným úkonom sa oficiálne začína stavba lode – sa uskutočnilo v roku 2015, na vodu loď spustili v roku 2017 a na prvú skúšobnú plavbu vyplával 19. novembra 2021. Ľadoborec má celkovú dĺžku 173,3 m, dĺžka na čiare ponoru je 160 m, najväčšia šírka je 34 m a výška 51,25 m. Ponor lode možno meniť od 8,65 do 10,5 m, pričom zmena ponoru sa dosahuje načerpávaním vody do balastných nádrží, resp. jej vypúšťaním. Zdrojom energie sú dva ľahkovodné reaktory s tepelným výkonom po 175 MW. Dva parné turbogenerátory majú výkon po 36 MW. Na samotný pohon lode slúžia tri štvorlistové vrtule s priemerom 6,2 m poháňané elektromotormi s celkovým výkonom 60 MW.
Ľadoborec dokáže pri plavbe kontinuálnou rýchlosťou 2,8 až 3,7 km/h lámať súvislú vrstvu ľadu hrubú až 2,8 metra. V prerušovanom režime metódou dopredu-dozadu môže ľadoborec lámať až štvormetrové vrstvy ľadu. V Baltických lodeniciach sa už začali stavať tri sesterské lode ľadoborca Sibír, ktoré sa budú nazývať Ural, Jakutsko a Čukotka.
RM, foto Baltic Shipyard