Určite ste už niečo vyhľadávali na internete, použili ste stránku google.sk a túto činnosť ste nazvali niečo si idem vygoogliť. A presne tomu chce spoločnosť Google zo všetkých síl zabrániť.
Každý svetový jazyk si v priebehu svojho vývoja privlastňuje alebo prispôsobuje rôzne frázy. Internetová doba priniesla nový fenomén aj do tejto oblasti a vďaka prepojenému svetu sa slová často dostávajú do viacerých jazykov súčasne.
Zovšeobecnenie ochrannej známky
Výraz googliť v zmysle vyhľadávania informácií na internete sa už často používa, aj keď na vyhľadávanie nepoužijete priamo vyhľadávač Google. Slovný výraz pomaly zľudovel a dostáva sa do bežnej ľudskej komunikácie. Samozrejme, je to tak vo všetkých väčších svetových jazykoch, resp. krajinách, kde je prístup k internetu bežný. V roku 2006 bol anglický výraz to google pridaný ako sloveso do Oxfordského anglického slovníka s definíciou významu: vyhľadávať informáciu na internete použitím vyhľadávača Google. Na prvý pohľad to znie ako výborná správa pre firmu Google. Celosvetová reklama zadarmo, bežne používaná v komunikácii medzi ľuďmi. No nie je to úplne tak.
Firma môže prísť o ochrannú známku (tzv. trademark) svojho názvu. Zákon USA z roku 1976 totiž nedovoľuje aplikovať ochrannú známku, pokiaľ ide o všeobecne používané slovo pre danú vec/činnosť. Je to z toho dôvodu, aby bolo ľahké a nemätúce rozlišovať medzi jednotlivými výrobcami a firmami bez uprednostňovania niektorého výrobcu. Nemôžete preto napríklad obchod s pomarančmi nazvať Pomaranče, pretože by nebolo jasné, že ide o vaše pomaranče. Rovnako sa značka mobilu nemôže volať Mobil alebo v regáloch nenájdete prací prášok s názvom Prací prášok.
Strata právnej ochrany
Bol to problém viacerých veľkých firiem aj v minulosti, keď sa názov firmy alebo produktu postupom času začal používať všeobecne na pomenovanie daného produktu a nie iba na produkty danej firmy. Možno vám ihneď napadne spoločnosť Apple, ktorej názov v preklade znamená jablko. Nepredáva však reálne jablká ako ovocie – na takéto situácie sa zákon nevzťahuje.
Rovnaké situácie z minulosti sa nám môžu zdať zo súčasného pohľadu až absurdné a nečakané. Keď sa veziete na eskalátore, tak to sú v skutočnosti pohyblivé schody, ktoré v roku 1900 firma Otis, jedna z mnohých firiem, ktoré ich vyrábali, nazvala eskalátor ako svoj vlastný produkt s ochrannou známkou na názov. Iné firmy vyrábajúce pohyblivé schody ich nazvali svojimi názvami. V začiatkoch ľudia pohyblivé schody nazývali motorové schody alebo elektrické schodište. No postupom rokov sa tieto dve pomenovania neujali a spoločnosť začala pohyblivé schody nazývať prevažne eskalátor bez ohľadu na to, o ktorú značku išlo. Z tohto dôvodu v roku 1950 súd rozhodol, že slovo eskalátor sa používa všeobecne ako pomenovanie pre pohyblivé schody a spoločnosť Otis o ochrannú známku prišla.
Zips, aspirín, vznášadlo…
Existuje mnoho ďalších podobných príbehov. Za zmienku stojí napríklad skladací telefón (angl. flip phone), ktorý vyrábala ako jeden typ telefónu s takým názvom firma Motorola. A určite je jasný smutný dôvod, pre ktorý nemecký výrobca liekov Bayer stratil ochrannú známku výrobku s názvom heroín. Rovnaký osud postihol aj výrobky, teraz pre nás so všeobecnými názvami, vtedy originálne produkty ako zips, aspirín, jojo, videokazeta, linoleum, trampolína, vznášadlo. Celý zoznam je možné ľahko nájsť na internete.
Opačný efekt v spoločnosti dosiahlo ženské meno Mercedes, ktoré si v súčasnosti nevieme poriadne spojiť so ženským menom a ihneď si vybavíme automobil. Karl Benz, zakladateľ automobilky, spolupracoval s Emilom Jellinekom, ktorý v roku 1901 pomenoval jeden rad vozidiel podľa svojej dcéry menom Mercédès Jellinek.
Text a foto Stanislav Griguš
Fakulta matematiky, fyziky a informatiky
Univerzita Komenského v Bratislave
Videá autora nájdete na YouTube kanáli bit.ly/ToAkoPreco.