V úsilí znižovať emisie oxidu uhličitého a prispieť k dekarbonizácii ovzdušia sa spoločnosť Airbus rozhodla zapojiť sa do vývoja vodíkového pohonu lietadiel.
Medzi hlavné prostriedky v rámci úsilia na zastavenie nepriaznivého vývoja globálnej klímy patrí tzv. dekarbonizácia, čiže znižovanie vypúšťania uhlíka a jeho oxidov do atmosféry. Jednou z možností prechodu na nízkouhlíkovú či až bezuhlíkovú ekonomiku je elektrifikácia všetkého. Znamená to vytvoriť svet, v ktorom väčšina ľudských aktivít – od výroby cez stavebníctvo, dopravu a turistiku – bude napájaná elektrickou energiou generovanou nízkouhlíkovými a obnoviteľnými zdrojmi, akými sú napríklad vietor, vodná či slnečná energia.
Nie všetky sektory našej činnosti sa však dajú elektrifikovať jednoducho. Platí to aj pre sektor dopravy: zatiaľ čo osobné vozidlá úplná elektrifikácia zrejme neminie, v leteckej doprave to nebude ani ľahké, ani jednoduché, ani lacné. Letecká doprava sa pred pandémiou podieľala 2,5 % na globálnej emisii oxidu uhličitého, čo je väčší podiel, ako má Nemecko (2,2 %). Elektrifikácia veľkých dopravných lietadiel zatiaľ neprichádza do úvahy, a to najmä pre veľmi veľkú hmotnosť batérií. Schodnejšou cestou sa javí zmena paliva na ropnej báze na vodíkové palivo.
Do vývoja pohonu prúdových lietadiel s motormi spaľujúcimi vodík sa púšťa aj jeden z najväčších výrobcov dopravných lietadiel, európsky koncern Airbus. Na prvú fázu testovania vodíkového pohonu využije Airbus nateraz nečinne odpočívajúci prototyp štvormotorového dvojpodlažného airbusu A380 s výrobným číslom 001. Do zadnej časti hlavnej paluby budú umiestnené štyri nádrže s celkovou kapacitou 400 kg kvapalného vodíka. Nádrže sú tepelne veľmi dobre izolované, pretože kvapalný vodík má teplotu približne -250 °C. Z bezpečnostných dôvodov sú nádrže umiestnené v hermeticky uzavretom ochrannom kontajneri. Vodíkom bude zásobovaný prúdový motor umiestnený na ľavej zadnej časti trupu lietadla. Pôjde o upravený prúdový motor GE Passport pôvodne vyvinutý pre bizjety, s ťahom približne 89 kN. Činnosť motora za letu ovláda posádka pomocou piatej riadiacej páky v kokpite.
Motor nebude produkovať žiadne škodlivé splodiny, pretože spaľovaním vodíka vzniká čistá voda, resp. vodná para. Letové skúšky päťmotorového airbusu by sa mali začať koncom roku 2026.
RM, vizualizácia Airbus