Z koľajníc na more

Svetoznáma značka Orient Express by sa mala vrátiť do sveta luxusného cestovania – tentoraz však nie na koľajnice, ale na morskú hladinu.

Vizualizácia Orient Express Silenseas, Martin Darzacq, Accor

S výrazom Orient Express sa určite stretli všetci fanúšikovia železničnej dopravy aj fanúšikovia detektívok, ktorých autorkou je anglická spisovateľka Agatha Christie. Jeden z jej najúspešnejších detektívnych románov, Vražda v Orient Expresse, sa odohráva v legendárnom luxusnom vlaku, ktorý spájal turecký Istanbul s francúzskym prístavom Calais. Vo všeobecnosti sa názvom Orient Express označovali luxusné vlaky, ktoré od roku 1883 spájali západnú Európu s Orientom, v užšom zmysle išlo o spojenie Paríž – Istanbul. Po turbulentnom období dvoch svetových vojen sa uskutočnilo viacero pokusov o renesanciu týchto vlakov, no ani jeden nebol trvalejšie úspešný a v decembri 2009 zmizli tieto vlaky zo železničnej mapy Európy úplne.
Oživiť značku Orient Express ako symbol najvyššieho luxusu cestovania si dal za cieľ francúzsky koncern Accor, ktorý sám seba považuje za svetového lídra v oblasti hotelových a reštauračných služieb. Accor nedávno oznámil, že nadviaže na reputáciu luxusných vlakov Orient Express ďalším superluxusným dopravným prostriedkom. Nebude to však vlak, lež plachetnica či jachta s označením Orient Express Silenseas (silen je postava z gréckej mytológie, seas znamená moria).
Koncepcie novej luxusnej plachetnice vznikali už v roku 2018, na úvodnú plavbu by sa prvá jachta mala vydať v roku 2026. Podľa predstáv spoločnosti Accor ju postaví renomovaná francúzska lodenica Chantiers de l’Atlantique. Jachta bude dlhá 220 a široká 25 metrov. Najsolventnejší cestujúci budú mať k dispozícii prezidentský apartmán s plochou 1 450 m2 vrátane privátnej terasy s plochou 530 m2. Na lodi je aj ďalších 54 menších apartmánov s priemernou plochou 70 m2. Cestujúci budú mať k dispozícii aj dva bazény, dve reštaurácie a bar.
Plachetnicu budú pri priaznivom vetre poháňať tri inovatívne tuhé plachty s plochou po 1 500 m2 vyrobené z trvanlivého kompozitného materiálu a upevnené na stometrových sklopných sťažňoch. Pri nedostatočnom vetre bude jachtu poháňať spaľovací motor, ktorého palivom bude skvapalnený zemný plyn (LNG). Toto palivo produkuje o 20 % menej CO2 než klasický naftový motor. V budúcnosti by sa malo prejsť na pohon vodíkom.
Lodenice Chantiers de l’Atlantique majú zatiaľ objednávku na dve jachty, ktoré vrátia do sveta luxusného cestovania značku Orient Express.

RM

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 3/2023. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.