Včely medonosné využívajú sociálne učenie sa na zlepšenie svojej schopnosti tancovať. Pri sociálnom učení sa jedinec učí pozorovaním alebo interakciou s inými, podobne ako u detí, pri vtákoch a niektorých ďalších stavovcoch.
Včely oznamujú umiestnenie zdrojov kývavým tancom. Tanec predvádza tá, ktorá našla dobrý zdroj peľu, nektáru alebo vody, a informuje o jeho prítomnosti, kvalite, podstate, smere a vzdialenosti. Sociálne učenie nastáva, keď ostatné včely sledujú tance, aby im porozumeli.
Vedci z botanickej záhrady Xishuangbanna Čínskej akadémie vied a Kalifornskej univerzity v San Diegu založili experimentálne kolónie veľmi mladých včiel, ktoré mali iba jeden deň. Sledovali ich prvé tance a potom pozorovali tie isté tanečnice o 20 dní neskôr, keď už mali viac skúseností. Zistili, že včely, ktoré pred svojím prvým tancom nemali možnosť sledovať iné, tancovali výrazne neusporiadanejšie, s väčšími chybami v uhle odchýlky pohybu a nesprávne kódovali vzdialenosť. Keď boli tie isté včely staršie a mali skúsenosti so sledovaním tancov a tancovaním, výrazne znížili chyby uhla a vytvárali usporiadanejšie tance. Nikdy však nedokázali správne kódovať vzdialenosti, povedal vedúci výskumu Dong Shihao. Pre začínajúce tanečnice je výhodné učiť sa od skúsenejších, ktoré ich môžu naučiť vyjadrovať vzdialenosti.
Zo stránky EurekAlert! spracovala BP