Kolaps na Veľkonočnom ostrove

Najnovšia analýza kamenných políčok na Veľkonočnom ostrove pomocou krátkovlnných infračervených satelitných snímok nepotvrdzuje preľudnenie ostrova v rozsahu, ktorý by v minulosti vyvolal ekologicko-sociálny kolaps.

Zreštaurovaná plošina ahu so sochami moai na lokalite Anakena na severnom pobreží ostrova – podľa tradície ostrovanov práve tam pristálo jedno či dve vahadlové kanoe prvých kolonistov, ktorých viedol legendárny náčelník Hotu Matu´a. Priplávali údajne z ostrova Hiva (zrejme v súostroví Markézy), kredit Andrea Seelenfreund.

História Veľkonočného ostrova (polynézsky Rapa Nui, v preklade Veľký Rapa) pred príchodom Európanov (v roku 1722, no možno už v 16. storočí) zaujíma vedcov aj verejnosť najmä pre tamojšie obrie sochy moai, zobrazujúce ľudí s vysokou úzkou tvárou a čudnými ušami. Stávali zoradené na rituálnych a pohrebných plošinách ahu, neskôr ich ostrovania zvalili. V súčasnosti sú na viacerých miestach obnovené. V Tichomorí je kamenných sôch a plošín veľa, Veľkonočný ostrov však vyniká ich veľkosťami a počtom. Vytesanie viac než 900 veľkých sôch a stavba viac ako 300 ahu iste zaťažili malý ostrov. Čo však viedlo jeho obyvateľov k takému neproduktívnemu vynaloženiu práce, času a materiálov? Nedokončené moai sa navyše nachádzajú aj v lome v kráteri vyhasnutej sopky, roztrúsené na jej svahoch a inde po ostrove. V dobových možnostiach bola ich preprava úžasný výkon sám osebe ako pri egyptských pyramídach. Túto hypotézu podporili viaceré rekonštrukcie.

Ostrá polemika

Moai roztrúsené na svahu vyhasnutej sopky Rano Raraku na Veľkonočnom ostrove. Sochy ostrovania vytesávali z rôznych hornín sopečného pôvodu v kráteri, ktorého vonkajší okraj vidno v pozadí za sochami, ale zrejme aj na samotných svahoch, kredit Unsplash/Stephanie Morcinek.

Moai a ahu však nie sú jediné zaujímavosti Veľkonočného ostrova. Tento malý fliačik súše na juhovýchode Tichého oceánu je v centre jednej z najostrejších polemík v archeológii a histórii. Odrážajú sa v nej aj veľké sociálne, politické, kultúrne a environmentálne spory našej doby. Veľkonočný ostrov je najvýchodnejšia bašta tzv. polynézskej expanzie, ktorá sa začala pred asi 3 000 rokmi. Aktérmi boli ľudia pochádzajúci z juhovýchodnej Ázie (južnej Číny a Taiwanu), ktorí cez Indonéziu, Novú Guineu a Melanéziu postupne osídlili takmer všetky väčšie tichomorské ostrovy. Polynézska expanzia sa zrejme skončila v 12. až 13. storočí nášho letopočtu príchodom Polynézanov na Havaj, Nový Zéland – a Veľkonočný ostrov.
Takmer všetky archeologické, etnografické, lingvistické a genetické údaje svedčia o ázijskom pôvode Polynézanov. Na počiatku expanzie však niektoré (aj genetické) dôkazy i tradícia nevylučujú príspevok ľudí zo severozápadu Južnej Ameriky. Týka sa to aj obyvateľov Veľkonočného ostrova. Tí pravdepodobne prišli cez západnejšie ostrovy Mangareva a súostrovie Tuamotu zo severu, najmä ak bolo viac vĺn kolonizácie. Najviac dôkazov ukazuje na súostrovie Markézy, čo podporila plavba posádky Thora Heyerdahla na balzovej plti Kon-Tiki z Peru po atol Raroia v súostroví Tuamotu. No možným východiskom sú aj Cookove ostrovy západne a ostrov sugestívneho mena Rapa Iti (Malý Rapa) juhovýchodne od Tahiti.

Mapa dávnych kamenných políčok na Veľkonočnom ostrove zostavená na základe satelitných snímok v krátkovlnnej infračervenej oblasti. Políčka sú vyznačené červenou. Na ostrove podľa tejto metódy zaberali prekvapivo malú plochu v porovnaní so skoršími štúdiami, infračervené snímky kredit Maxar; mapa kredit Dylan Davis.

Štúdie a závery

Spomenutá polemika sa týka toho, koľko mal Veľkonočný ostrov dávnych obyvateľov a ako sa správali k životnému prostrediu. Ostrov totiž čoskoro po ich príchode prišiel o lesy (aj obrovské palmy) a spustošené boli aj jeho ďalšie prírodné zdroje. Bola za tým prudko rastúca populácia? Viaceré štúdie naznačili početnosť 15- až 25-tisíc ľudí. Pri obmedzení zdrojov obživy to muselo viesť k hladomorom, sociálnym nepokojom a vojnám. No Európania v 18. storočí našli na ostrove len niekoľko tisíc ľudí.
Jareda Diamonda z Kalifornskej univerzity v Los Angeles (USA) to viedlo k záveru o populačnom kolapse na ostrove po vážnom poškodení životného prostredia ľuďmi, po tzv. ekocíde. Vychádzal aj z informácií o iných ostrovoch v Tichomorí a poznatky zhrnul v knihe Collapse (Kolaps). J. Diamonda pre ňu kritizovali nielen kvôli Veľkonočnému ostrovu, keďže ekocídny scenár demonštroval na historických a moderných prípadoch aj z iných častí sveta. O záveroch z knihy vyšiel dokonca zborník Questioning Collapse (Otázky nad Kolapsom). Časť kritiky bola oprávnená, no celý rad jeho argumentov platí.

Pokračovanie článku si môžete prečítať v časopise Quark 8/2024. Ak chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov, prihláste sa. Ak ešte nie ste naším predplatiteľom, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.

Zdeněk Urban