Hľadanie rovnováhy

Najprv ľudia získali viac voľného času. Potom hľadali možnosti, ako ho tráviť mimo domova. Rozvoj dopravy im umožnil cestovať nielen ďalej, ale aj čoraz lacnejšie. Hromadná turistika priblížila cestovanie obrovským masám ľudí. Z cestovania sa stalo globálne priemyselné odvetvie.

Interiér Crystal Palace v Londýne počas Veľkej výstavy v roku 1851, foto wikipédia/J. McNeven, public domain

Ani jeden z globálnych priemyslov však neprináša iba benefity. Čím je masová turistika masovejšia, tým viac do popredia vystupujú jej nepríjemné stránky: pre miestne komunity, životné prostredie, kultúrne pamiatky aj mestá a napokon aj pre turistov samotných.

Sťahovanie národov

V roku 2023 vo svete zaznamenali 1,29 miliardy medzinárodných turistov. Aj keď pripustíme, že medzi nimi sú takí, čo cestujú viackrát do roka, je to ohromné číslo. Pripomeňme, že v období, ktoré v Európe charakterizujeme ako sťahovanie národov, žilo na celom svete dohromady asi 200 až 300 miliónov ľudí. A dodajme, že v číslach globálneho turizmu nie sú kompletne zachytené masy ľudí presúvajúcich sa v rámci svojich štátov, prípadne víkendoví turisti putujúci na chaty, ktorí sa nikde neregistrujú.
Počet globálnych turistov pritom v roku 2023 dosiahol iba asi 88 % v porovnaní s obdobím pred vypuknutím pandémie kovidu-19, ktorá na niekoľko rokov radikálne znížila mobilitu ľudí (v roku 2019 bolo zaznamenaných 406 miliónov medzinárodných turistov – iba asi dvojnásobok počtu obyvateľov sveta z 3. až 7. storočia). Podľa predbežných odhadov bude rok 2024 v tomto ohľade opäť rekordný. Ak sa teda masový turizmus nazýva priemyselným odvetvím, sú na to dobré dôvody. V roku 2023 dosiahli globálne príjmy z cestovného ruchu 1,4 bilióna dolárov (1,26 bilióna eur), približne 93 % z 1,5 bilióna dolárov (1,35 bilióna eur) v roku 2019 pred pandémiou.

Prvý bol Cook

Veľká výstava priemyselných diel všetkých národov v Londýne v roku 1851 bola mimoriadna udalosť. Výstava v Crystal Palace v londýnskom Hyde Parku sa stala prvým podujatím zo série svetových veľtrhov, ktorá pretrvala do súčasnosti. Okrem rôznych kráľovských či umeleckých celebrít boli prítomní aj vedci ako Charles Darwin či Michael Faraday, ktorý pomáhal aj s plánovaním a hodnotením expozícií. Veľká výstava, ktorú mimochodom sponzoroval výrobca prvého soft drinku na svete Schweppes, vošla aj do dejín turistiky.
Anglický majiteľ cestovnej kancelárie Thomas Cook bol vtedy už známy organizovaním skupinových železničných výletov po Veľkej Británii. V rámci Veľkej výstavy sa však prekonal. Dovtedy sa účastníci jeho železničných exkurzií rátali na stovky, na londýnsku výstavu však dokázal celkovo dostať viac ako 150-tisíc výletníkov. Cookovi klienti získali za dostupnú cenu spoločný itinerár vrátane stravovania a prípadného ubytovania. O štyri roky Cook vypravoval výlety na svetovú výstavu do Paríža, o desať rokov už organizoval zájazdy do Indie, Ameriky a na Ďaleký východ a od roku 1897 obslúžila jeho cestovná kancelária 20-tisíc turistov ročne. Zrodila sa masová turistika.

Fontána Di Trevi v Ríme

Technika a technológie

Masová turistika bola iná ako cestovanie zámožných ľudí s množstvom času a prostriedkov na to, aby si program určovali sami. V 20. storočí sa rozšírili platené dovolenky, rástla kúpna sila pracujúcej triedy, verejná doprava začala zmenšovať svet a relatívne lacná masová turistika sa stala prevládajúcou formou cestovania. Ľuďom sa otvárali čoraz vzdialenejšie a exotickejšie destinácie a cestovné kancelárie začali klientom ponúkať služby a zájazdy all inclusive. Začali sa rozvíjať pobrežné letoviská a programom väčšiny dovoleniek sa stali rekreačné zážitky v letných a zimných turistických strediskách.
Masa turistov predstavuje nekonečne hladný trh, ktorý je konzumentom aj motivátorom vývoja. Mnohé inovácie v doprave urýchlil práve fenomén turistického sťahovania národov, od zväčšovania dopravných lietadiel (v mene nižších cien) cez rozvoj meteorologickej siete až po budovanie bezpečných letísk, železničných a diaľničných sietí. V súčasnosti internet mení spôsob, akým ľudia skúmajú a plánujú svoje cestovanie. Online agentúry uľahčili porovnávanie možností a vytváranie rezervácií. Mobilné aplikácie poskytujú informácie v reálnom čase, navigáciu a prispôsobené itineráre. Digitálne peňaženky a bezkontaktné platby robia transakcie pohodlnejšími a bezpečnejšími.

Pokračovanie článku si môžete prečítať v časopise Quark 10/2024. Ak chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov, prihláste sa. Ak ešte nie ste naším predplatiteľom, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.

R, foto Pixabay