Tvárové filtre na sociálnych sieťach dokážu vybieliť zuby, zvýrazniť vlasy či zmeniť vek človeka. Vplyv týchto filtrov na ľudskú psychológiu zostáva väčšinou neznámy, aj keď ich používajú miliardy ľudí, hovorí neurovedec Pablo Arias-Sarah z Univerzity v Glasgowe.
P. Arias-Sarah so svojimi kolegami testoval úsmev: Úsmevy patria medzi emocionálne prejavy komunikujúce príťažlivosť, úprimnosť, kompetentnosť a dôveru, možno aj keď sú vynútené. Počas videohovorov mali účastníci buď mierne zvýraznený, alebo potlačený úsmev. Niekedy boli filtre synchronizované, inokedy sa jeden usmieval a druhý nie. Ukázalo sa, že načasovanie je dôležité. Keď sa obaja usmievali naraz, uvádzali vyššiu úroveň príťažlivosti. Romantická príťažlivosť bola ovplyvnená tým, či účastníci vnímali úsmev toho druhého v rovnakom čase, a nie iba tým, či ich priťahoval úsmev druhej osoby, konštatuje P. Arias-Sarah.
Umelé úsmevy vyvolávajú otázky etiky. Po experimente účastníkom oznámili, že ich tváre boli zmanipulované, v digitálnom svete to však nemusí byť vždy zrejmé. Vedci chcú skúmať digitálne transformácie, ktoré menia pohlavie, výraz, pohľad alebo vek, aby zistili, ako ovplyvňujú sociálne interakcie, napríklad pracovné pohovory.
Zo stránky ScienceNews spracovala BP