Reálna dĺžka plánovaného projektu lineárneho inteligentného mesta pripomínajúceho ležiaci mrakodrap bude neuveriteľných 170 kilometrov.
Vrcholné stavebné diela vznikajú najmä vtedy, keď je politicko-ekonomický útvar na vrchole svojho rozmachu. Platí to napríklad pre Egypt (pyramídy), Čínu (Veľký čínsky múr), Rímsku ríšu (amfiteátre, cesty) či stredoamerické a východoázijské ríše (sakrálne stavby). Začiatkom 20. storočia sa na pozíciu svetového lídra dostali Spojené štáty americké, ktoré stavebníctvo obohatili o mrakodrapy. Prekvapením bolo, keď iniciatívu v stavbe mrakodrapov prevzali arabské krajiny. Ešte väčšie prekvapenie prišlo v rokoch 2004 až 2010, keď Spojené arabské emiráty postavili v Dubaji vežu Burdž Chalífa, najvyššiu budovu na svete – jej najvyšší bod je vo výške 829,8 m.
Arabskí vládcovia a developeri dlho premýšľali, akou originálnou stavbou by ešte mohli ohúriť svet. Finálny plán, ktorý Saudská Arábia predstavila v roku 2021, je veľmi jednoduchý. Doteraz sa stavalo skôr do výšky, nový projekt bude lineárne inteligentné (smart) mesto, akýsi ležiaci mrakodrap, ktorý bude stáť v blízkosti mesta Neom. Nové mesto sa bude volať The Line, lebo na mape bude vyzerať ako rovná čiara a jeho reálna dĺžka bude neuveriteľných 170 kilometrov. Výška tohto komplexu by mala byť 500 m, šírka 200 m. Nachádzať sa v ňom budú byty pre deväť miliónov ľudí, čo je štvrtina celej terajšej saudskoarabskej populácie. Priemerná hustota obyvateľov bude približne 260 000 obyvateľov na štvorcový kilometer, zatiaľ čo v Manile, hlavnom meste Filipín, je hustota okolo 44 000 obyvateľov na štvorcový kilometer. Všetky základné služby pre obyvateľov majú byť dostupné pešo do piatich minút.
V komplexe nebudú žiadne ulice ani autá, a teda ani škodlivé emisie. Budova bude mať dve rovnaké ramená, pričom v priestore medzi nimi budú obchodné, športové a zábavné centrá. Komplex bude energiami zásobený prevažne z obnoviteľných zdrojov. Celý vonkajší povrch bude pokrytý zrkadlami. Podľa dostupných zdrojov plánuje Saudská Arábia dokončiť 5 km centrálny segment do roku 2030, celý komplex by mal byť hotový okolo roku 2045. Odhady nákladov na stavbu hovoria o 100 až 200 miliardách dolárov, skeptici tipujú bilión dolárov, pričom fond saudského vládcu by k potrebnej sume mal prispieť polovicou.
RM