Novinky na leteckom nebi

V segmente najväčších a najpoužívanejších dopravných lietadiel na svete dominujú dve firmy – Boeing a Airbus. Najväčší svetový výrobca leteckej techniky na svete americká spoločnosť Boeing chystá dve novinky, na ktoré isto zareaguje aj jej konkurent.

Americká firma Boeing (oficiálne The Boeing Company) v minulom roku oslávila storočnicu svojho vzniku a je najväčšou spoločnosťou na svete v odvetví, nazývanom v angličtine stručným termínom aerospace, teda v leteckom a kozmickom priemysle. Je tiež druhým najväčším výrobcom zbraňových systémov na svete a najväčším americkým exportérom.

Boeing verzus Airbus

Kabína Boeingu B737 MAX

Od začiatku výroby svojho prvého prúdového dopravného lietadla typu 707 Boeing dominuje na trhu veľkých dopravných lietadiel už niekoľko desaťročí. Jej tempu nestačila firma McDonnell Douglas, ktorú Boeing v auguste 1997 pohltil. Už skôr, v roku 1984, sa výroby civilných dopravných lietadiel vzdala firma Lockheed (teraz Lockheed Martin). Konkurencie spomenutých dvoch amerických firiem sa síce Boeing zbavil, ale od roku 1970 mu začal v Európe vyrastať konkurent v podobe spoločnosti Airbus. V máji 1974 spoločnosť Air France zaradila do služby prvé lietadlo značky Airbus, typ A300. Odvtedy sa začala naháňačka medzi americkým Boeingom a európskym Airbusom o dominanciu v oblasti veľkých dopravných lietadiel. To naháňanie sa vyzerá tak, že keď Airbus začne vyvíjať nový typ v istej kategórii, začnú experti spoločnosti Boeing dumať nad tým, akým novým či aspoň modernizovaným typom mu budú konkurovať – to platí, samozrejme, aj naopak. Dá sa povedať, že v súčasnosti sú v každom segmente veľkých prúdových lietadiel zastúpené vzájomne si konkurujúce typy Boeingu a Airbusu.

Štvrtá generácia úspešného modelu 737 MAX

Prvou novinkou je nový rad 737 MAX, ktorý je nástupcom radu 737 Next Generation. Ide už o štvrtú generáciu modelu 737, ktorého prvý prototyp sa do vzduchu dostal v apríli 1967. Genéza najnovšieho radu 737 MAX je príkladom toho, ako si Boeing a Airbus vzájomne nazerajú cez rameno a podľa toho, čo vidia, korigujú svoje plány. Už v roku 2006 začal totiž Boeing zvažovať, že typ 737 nahradí lietadlom úpne novej konštrukcie. No rozhodnutie o takomto vážnom kroku odložil na rok 2011. Situácia sa však zmenila, keď v roku 2010 Airbus oznámil, že vyvinie rad A320neo, ktorý sa od klasického radu A320 bude vyznačovať novými, úspornejšími motormi. Tento krok sa stretol s pozitívnym ohlasom leteckých spoločností, ktoré výrobcov ustavične tlačia k znižovaniu spotreby. To viedlo firmu Boeing k tomu, aby odložila plány na vývoj úplne nového stroja a sústredila sa na ďalšiu modernizáciu osvedčeného typu 737 – zrodil sa projekt 737 MAX. Výrobca predpokladá, že lietadlá 737 MAX budú mať o 16 % menšiu spotrebu ako lietadlá A320 a o 4 % menšiu ako modernizované modely A320neo. Boeing bude vyrábať modernizované sedemstotridsaťsedmičky v troch verziách, označených MAX 7, MAX 8 a MAX 9. Ide o náhradu doterajších modelov 737-700, -800 a -900ER.

Pokračovanie článku si môžete prečítať v časopise Quark 4/2017.

Časopis Quark si môžete objednať tu alebo na adrese: predplatne@quark.sk

Rado Mlýnek

foto Boeing