Aj keď sa divadelné umenie v starovekej Číne považovalo za nízke umenie, v súčasnosti sa v Krajine draka stavajú také úžasné chrámy bohyne Tálie, že sa organizujú zájazdy zamerané len na ich prehliadku.
Obrovský hospodársky rozvoj Číny sa okrem celosvetovej záplavy výrobkov prejavuje okrem iného aj rýchlym pribúdaním moderných stavieb, ktoré ohromujú svet. Renomovaní architekti a ich slávne štúdiá si doslova podávajú kľučky na dverách mestských či kantonálnych úradníkov, len aby ponúkli svoje projekty, z ktorých neraz prechádza zrak.
Vyhladené okruhliaky
Čínsky ošiaľ megalomanskými stavbami nenechal chladnú ani svetovú špičku v architektúre – Britku pochádzajúcu z Iraku Zahu Hadidovú (zomrela vlani v marci) a Nemca Patrika Schumachera.
Na brehoch Perlovej rieky v čínskom meste Kanton (Guangzhou) vyrástla v januári 2011 nová budova opery – Guangzhou Opera House. Unikátny projekt je veľkolepou prehliadkou moderných technológií, urbanizmu a originálneho poňatia architektúry, a tak sa zaradil do radu projektov, ktoré so sebou prinášajú posolstvo pre ďalšie generácie a zároveň sú pomyselnou čerešničkou urbanizmu veľkých miest. Mesto Kanton prešlo rozsiahlou modernizáciou a nová opera sa považuje za symbol nového tisícročia. V rovnakom duchu je aj koncept stavby, ktorý zahŕňa veľkorysú 1 800-miestnu opernú sálu a 400-miestnu multifunkčnú sálu, prevádzkovú časť, ako sú veľké skúšobne, šatne a sklady kulís, veľkú vstupnú halu a ďalšie kultúrne priestory. Unikátne stavebné techniky umožnili realizovať návrh doslova tak, ako ich tvorcovia načrtli. Hlavným impulzom pri navrhovaní bola členitá topografia údolia, utváraného mohutnou eróziou, do ktorého sa Perlová rieka zarezáva. A tak dve hlavné hmoty, ktoré nové kultúrne centrum tvoria, majú pripomínať okruhliaky opracované riečnym prúdom. Budova je tak fascinujúcou hrou medzi architektúrou a prírodnými zákonitosťami a jej výzor je v súlade s okolitou krajinou. Milovníci sci-fi sú však presvedčení, že nová kantonská opera predstavuje veľmi originálny asteroid letiaci vesmírom…
Dialóg s okolím
Kultúrne centrum sa rozkladá na ploche 70 000 m2, čo je síce pomerne veľké priestranstvo, ale vďaka skvele zvládnutému urbanistickému riešeniu nepôsobí rušivo. Pri pohľade od rieky tvorí pozadie opery skupina mrakodrapov patriacich do Zhujiang New Town, čo je najdynamickejšie sa rozvíjajúca časť mesta.
Počas niekoľkých rokov bude zástavba v okolí kompletná. Umiestnením budovy na brehu rieky sa tak otvára dialóg s novovznikajúcim mestom. Na prvý pohľad je stavba zaujímavá svojím členením na dve vzhľadovo podobné, oddelené haly: operného domu a o niečo menšieho viacúčelového divadla. Menšia z budov síce nie je autentickou kópiou svojho väčšieho súrodenca, ale zachováva si veľmi podobný tvar, zložený z polygónov. Tvorcovia nezakryli dobre znateľnú sieť, tvorenú pretínajúcimi sa nosníkmi. Perlová rieka inšpirovala aj pri tvorbe interiéru. Steny a stĺpy tvoria lomené, asymetrické línie, zatiaľ čo rampy, schodiská a miestnosti sa vinú budovami ako rieky. Trojuholníkové zasklené plochy fasády zvýrazňujú organický tvar budov a otvárajú verejné priestory operného domu okolitému svetu. Slnečné lúče sa cez ne vlnia ako jazero ponárajúce sa do súmraku.
Ak chcete mať prístup aj k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov alebo si objednať tlačenú verziu časopisu Quark, prihláste sa alebo zaregistrujte.
R
Foto PES-Architects, Zaha Hadid Architects