Dňa 18. septembra 2015 americká Agentúra pre ochranu životného prostredia zverejnila informáciu, že nemecký výrobca automobilov Volkswagen porušil americký zákon o ochrane ovzdušia tým, že dieselové motory TDI vybavil softvérom, ktorý falšoval výsledky testov emisií oxidov dusíka. Dieselgate bol na svete.
Experti prišli na to, že automobilka VW použila softvér umožňujúci vypnutie skutočných hodnôt emisií, pričom zariadenie dokázalo rozoznať, kedy dochádza k testovaniu emisií. Následne počítačový program zapol systém na kontrolu emisií, ktorý zatajil skutočné hodnoty. Na základe softvérovej finty vozidlá zrazu spĺňali prísne emisné limity aj napriek tomu, že – podľa Američanov – vypúšťali do ovzdušia 40-krát viac škodlivých výfukových plynov ako vykazovali! Emisný škandál celosvetovo zasiahol 11 miliónov automobilov s naftovým štvorvalcom s označením EA 189, ktoré sa montujú do vozidiel nemeckého koncernu. Účet za dieselgate je poriadne mastný – k pokute 4,3 miliardy dolárov treba prirátať ďalších vyše 20 miliárd na odškodnenia vodičov či prehraté súdy. Len na porovnanie: celková suma je 1,5-násobne vyššia ako ročný rozpočet Slovenska.
Merania po novom
Po vypuknutí škandálu boli jasné dve veci: nemecký koncern v tom nelieta sám, s emisiami špekulovali viaceré automobilky a nad slnko jasné bolo aj to, že sa sprísnia emisné normy, čo zasa povedie k zmene vývoja motorov. Na jeseň tohto roku vstupuje do platnosti nový spôsob merania emisií CO2, s čím súvisí aj spotreba. Emisné testy budú viac zohľadňovať reálne podmienky, ktoré panujú na cestách po celom svete. Inými slovami – katalógová spotreba auta by mala odrážať reálnu spotrebu, čo prinesie aj skutočný obraz o tom, koľko emisií produkujú jednotlivé motory. Do hry vstupuje nová testovacia procedúra World Harmonized Light-duty Vehicles Test Procedure (WLTP), ktorá po prvý raz zahrnie aj výsledky merania spotreby v reálnej premávke. Bude sa tak diať podľa metodiky RDE (Real Driving Emission), ktorá bude sledovať skutočné emisie výfukových plynov, najmä oxidy dusíka – NOx. Testovacie vozidlá absolvujú trasu dlhú minimálne 48 km, z toho tretinu v meste, tretinu na bežných cestách a tretinu na diaľnici. Do akej miery sa zatvoria nožnice medzi katalógovou areálnou spotrebou paliva je otázne, isté však je, že sa významným spôsobom zmenší priestor na skresľovanie výsledkov.
Dosiahnuté limity
Metodika WLTP bude mať aj iný významný dosah. Zázračný receptna zlepšenie emisií, zvaný downsizing (zmenšovanie), ktorý vyhovoval predošlej norme NEDC (New European Driving Cycle), prestáva mať význam. V novom režime merania už totiž technológie downsizingu nebudú mať takú moc a väčšie motory bez preplňovania alebo s menšími turbodúchadlami dosiahnu rovnaké, či dokonca lepšie výsledky. Niektoré automobilky už prezradili, že chystajú obrat v doterajšom smere a chcú sa vrátiť k väčším motorom. Napokon – nič iné im ani nezostáva, pretože hranice downsizingu, t. j.zmenšovanie zdvihového objemu spaľovacieho motora pri zachovaní, či dokonca zvýšení výkonu agregátu, čím sa zároveň znížia emisie, majú tiež svoje únosné hranice. Šéf vývoja pohonných jednotiek aliancie Renault-Nissan Alain Raposo už minulý rok vyhlásil: Techniky, ktoré sme používali na znižovanie objemov motorov, nám už nedovolia splniť emisné normy. Dosiahli sme limit downsizingu.
Ak chcete mať prístup aj k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov alebo si objednať tlačenú verziu časopisu Quark, prihláste sa alebo zaregistrujte.
R