Postavím Ameriku na kolesá, povedal Henry Ford, keď začal v roku 1908 vyrábať model T. Ešte netušil, že začal meniť nielen automobilový priemysel, ale aj hospodárstvo, Severnú Ameriku, ba vlastne celý svet.
V roku 1999 udelila porota, zložená zo 133 medzinárodných odborníkov vrátane motoristických novinárov, legendárnemu Fordu model T, ako znie oficiálny názov, titul Automobil storočia. Len pre zaujímavosť: o tento titul súťažilo 700 vozidiel, medzi ktorými boli aj také hviezdy ako Citroën DS a 2CV, Porsche 911, Volkswagen Beetle, Jaguar E-type či Mini. Čím si Plechová Líza (Tin Lizzie) či Kraksňa (Flivver), ako zvykli široké masy nazývať Fordovu legendu, zaslúžila také prestížne ocenenie?
Vizionár
Postavím auto pre masy. Bude dosť veľké pre rodinu, ale aj dosť malé na to, aby s ním jeden človek mohol jazdiť a starať sa oň. Bude vyrobené z najlepších materiálov, najlepšími zamestnancami, s najjednoduchšou konštrukciou, ktorú dokáže moderné inžinierstvo vymyslieť. Ale bude také lacné, že každý pracujúci za dobrý plat bude vlastniť jedno – a užívať si so svojou rodinou veľa hodín radosti pod Božím šírym nebom, vyhlásil Henry Ford pred začatím výroby Téčka.
Neboli to slová namyslenca, ale reformátora s jasnou víziou, vychádzajúcou z reálnych možností. Henry Ford začal konštruovať a predávať automobily v roku 1903, ale prvým komerčne úspešným modelom bol až Ford model N, vyrábaný v rokoch 1906 až 1908. Hoci sa predalo na tie časy úctyhodných 7 000 kusov Eniek, na viac Fordove výrobné kapacity nestačili. Už vtedy však Henry vymýšľal, ako urýchliť a zjednodušiť výrobu. A tiež ju zlacniť. A tak vzniklo Téčko, automobil plný historických medzníkov a prvenstiev.
Inovácie
V zime roku 1906 vyhradil Ford vo svojej továrni na Piquette Avenue v Detroite uzavretú miestnosť pre tím najschopnejších inžinierov, ktorí dva roky tajne pracovali na návrhu prvého ľudového auta. Najväčšiu pozornosť venovali použitým materiálom. Ford veril, že vysoká začiatočná investícia do hi-tech riešení sa čoskoro vráti. Keď zistil, že Francúzi montujú do svojich áut nezvyčajne ľahké súčiastky, vyrobené z ocele s vysokým obsahom vanádu, no túto oceľ nevie nikto v Severnej Amerike vyrobiť, neváhal a priviezol si z Európy metalurga. V USA neznámy materiál začal Ford vyrábať v jednej zo zlievarní. Nasledujúcich päť rokov sa z vanádiovej ocele vyrábali len luxusné francúzske vozy a Ford model T. V tom čase sa zároveň lámal chlieb, či autá budú jazdiť na fosílne palivá alebo na elektrinu. Fordovi vývojári sa rozhodli pre benzín, ba čo viac,Téčko mohlo jazdiť aj na etanol, ale neskoršia prohibícia skomplikovala dostupnosť alkoholu. Na druhej strane, benzín sa stal dostupnejším, lacnejším a lepším, a keďže sa Plechová Líza stala naozaj masovým a univerzálnym autom, ako ho Ford nazval, určila ďalší vývoj ohľadom pohonu. Míľniky Fordovi inžinieri prišli aj s inými neobvyklými technickými riešeniami. Medzi historické patrí usporiadanie volantu na ľavú stranu, čo sa veľmi rýchlo ujalo. Novinkou bol aj radový motor so štyrmi valcami v jedinom bloku. Umiestniť valce do spoločného kusa liatiny bolo na začiatku 20. storočia neobvyklé, pretože sa tým značne skomplikovala výroba i servis, no Fordovi ľudia prišli ako prví so šikovným riešením – dali motoru oddelenú hlavu, takže kvôli údržbe ventilu nebolo nutné odnímať celý valec. Motor s objemom 2,9 litra posielal na zadné kolesá dvadsať konských síl (15 kW). Auto malo trojrýchlostnú prevodovku, pravda, ak počítame aj spiatočku, takže mal vlastne dva rýchlostné stupne pre jazdu vpred a jeden pre jazdu vzad. Téčko malo tri pedále: na zaradenie rýchlosti, na zaradenie spiatočky a na ovládanie motorovej brzdy. Svetlú výšku vozidla 38 centimetrov môže tomuto automobilu závidieť aj drvivá väčšina moderných terénnych vozidiel. A ešte jedna historická maličkosť: Bol to prvý sériový automobil, ktorý mal predné sklo.
Ak chcete mať prístup aj k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov alebo si objednať tlačenú verziu časopisu Quark, prihláste sa alebo zaregistrujte.
R
Foto Ford