Obrázky ľudského tela v učebniciach vymenia za virtuálnu pitevňu. Študenti Strednej zdravotníckej školy na Strečnianskej ulici v Bratislave sa budú po novom učiť anatómiu aj pomocou virtuálnej reality. V škole dnes totiž otvorili virtuálnu anatomickú učebňu. Pilotný projekt vznikol vďaka spolupráci startupu Virtual Medicine, sieti nemocníc Svet zdravia a spoločnosti Samsung Electronics.
“Študenti budú môcť vďaka aplikácii vidieť jednotlivé štruktúry ľudského tela z rôznych perspektív. Môžu ich interaktívne otáčať, nakláňať, zväčšovať či oddeľovať tak, akoby mali reálne sústavy ľudského tela pred sebou,” vysvetľuje doktor Tomáš Brngál, ktorý spolu s informatikom Milošom Svrčekom založil startup Virtual Medicine a s ich multidisciplinárnym tímom vytvorili aplikáciu Human Anatomy VR.
Brngál podotýka, že žiaci konečne uvidia, ako ľudský organizmus vyzerá v troch dimenziách, lebo doteraz sa to učili prevažne z obrázkov v učebniciach a učivo tak pochopia oveľa lepšie a rýchlejšie. “Aplikácia navyše obsahuje aj prvky gamifikácie. Študenti si tak môžu napríklad hravou a interaktívnou formou otestovať, či poznajú ten ktorý sval,” opisuje. Aplikácia zároveň obsahuje pomenovania jednotlivých častí tela v slovenčine aj v latinčine a ich základnú charakteristiku.
Jeden z najnáročnejších predmetov v 3D
Anatómia je v zdravotníckych študijných odboroch nosným predmetom, pre veľký rozsah učiva i latinské názvoslovie ju však väčšina študentov považuje za jeden z najťažších. „Je to predmet náročný na predstavivosť, učenie a zapamätanie. Naučené veci si treba neustále opakovať. Vďaka virtuálnej realite budú mať žiaci jasnejšiu predstavu o uložení jednotlivých orgánov v tele, čo sa na základe štúdia obrázkov a modelov učí zložitejšie,“ podotýka Eva Drobná, riaditeľka Strednej zdravotníckej školy na Strečnianskej ulici v Bratislave. Okrem toho, že žiaci do procesu zapoja vďaka 3D viaceré zmysly a učivo si tak budú pamätať dlhšie, štúdium sa pre nich podľa riaditeľky stane aj atraktívnejšie. „Žiaci nie sú zvyknutí čítať knihy v printovej podobe, zaujímajú ich informácie z internetu a elektronických médií. Virtuálna anatomická učebňa predstavuje progresívne prvky vo vzdelávaní, ktoré sú žiakom blízke,“ zdôrazňuje Drobná. S pomocou virtuálnej učebne chce škola pritiahnuť do svojich tried aj viac žiakov.
Aplikácia, ktorú prispôsobili potrebám strednej školy, bude obsahovať všetky zložky ľudského tela, teda svaly a kosti, cievy, nervy, orgány či jednotlivé sústavy. Škola plánuje, že virtuálnu realitu na štúdium anatómie a fyziológie využije takmer 90 žiakov prevažne prvých ročníkov zo študijných odborov diplomovaná všeobecná sestra a zdravotnícky asistent.
Jediné dve stredoškolské virtuálne učebne na Slovensku
Okrem Bratislavy sa v rámci projektu minulý týždeň otvorila aj druhá virtuálna anatomická učebňa na Strednej zdravotníckej škole v Michalovciach. Stredoškolské učebne sú tak prvé svojho druhu na Slovensku.
„Veríme v budúcnosť virtuálnej reality v medicínskej praxi. Sme veľmi radi, že v spolupráci s partnermi sa nám podarilo túto technologickú inováciu priniesť na stredné školy, ktoré vychovávajú budúcich zdravotníckych pracovníkov. Keďže tých je na Slovensku nedostatok, aj takýto projekt by mal pomôcť prilákať mladých ľudí k tomuto odboru,“ zdôraznila Dana Miňová, riaditeľka ľudských zdrojov siete polikliník ProCare a siete nemocníc Svet zdravia.
Technologickým partnerom projektu je spoločnosť Samsung Electronics, ktorá škole venovala vybavenie pozostávajúce z desiatich setov pre virtuálnu realitu (Samsung Galaxy S8 a Samsung Gear VR) a Smart signage interaktívnej obrazovky s výkonným operačným systémom TIZEN. “Chceme poukázať na nové netradičné spôsoby výučby prostredníctvom našich technológií a tiež zatraktívniť štúdium medicíny. Ľudské telo je úžasný fenomén a v spojení s virtuálnou realitou prináša nové možnosti k jeho bádaniu,” uviedla Zuzana Mravík Želenická zo Samsungu.
Celkové náklady na zriadenie virtuálnej učebne sa vyšplhali na takmer 40-tisíc eur. Virtual Medicine bude projekty na školách priebežne vyhodnocovať.
Kľúčové fakty:
- virtuálne anatomické učebne v Michalovciach a Bratislave sú prvé učebne svojho druhu na stredných zdravotníckych školách
- v decembri 2016 vznikla prvá virtuálna učebňa pre študentov medicíny na Lekárskej fakulte Univerzity Komenského
- v Bratislave bude virtuálnu anatomickú učebňu využívať takmer 90 žiakov zo študijných odborov diplomovaná všeobecná sestra a zdravotnícky asistent
- aplikácia obsahuje aj prvky gamifikácie a popis jednotlivých štruktúr ľudského tela spolu s ich slovenskými i latinskými názvami
- komerčnú aplikáciu od Virtual Medicine dnes využívajú ľudia už v 149 krajinách sveta