V dňoch 22. až 24. septembra 2017 sa tím študentov FME Racing Team zo Strojníckej fakulty Slovenskej technickej univerzity v Bratislave zúčastnil podujatia Shell Eco-marathon Türkiye konajúcom sa v Istanbule. Jedná sa o kvalifikačné podujatie na celoeurópsku súťaž Shell Eco-marathon Europe. Súťažný tím je tvorený študentmi Ústavu dopravnej techniky a konštruovania, pričom zahŕňa študentov zo všetkých troch stupňov štúdia.
Podstatou súťaže Shell Eco-marathon je navrhnúť vozidlo, ktoré bude mať najvyšší dojazd na jeden liter paliva. Súťaž je rozdelená do 3 kategórií podľa druhu pohonu: pohon spaľovacím motorom, elektrický pohon a vodíkový pohon.
Vozidlo FME Racing Teamu súťažilo v kategórií spaľovacích motorov s benzínovým motorom Honda GX25, ktorý poháňa vozidlo tvorené samonosnou karosériou z karbónu, ktorú navrhli a skonštruovali sami študenti. Pri úprave formule využili aj technológiu 3D tlače – s ňou vytvorili štartér a časti satia. Hmotnosť vozidla činí 50 kg, výkon motora je približne 0,8 kW a maximálna dosiahnuteľná rýchlosť sa pohybuje na úrovni 40 km/h.
Podujatia v Turecku sa zúčastnilo 26 tímov z krajín Grécko, Bulharsko, Turecko a Slovensko. Každý z tímov mal rovnaký cieľ, prejsť 10 okruhov dlhých 620 metrov za čas kratší ako 20 minút, pričom sa kládol dôraz na spotrebu paliva. Z toho dôvodu bolo potrebné skĺbiť vhodné naladenie motora, minimalizovať odpory vozidla a zvoliť najlepší spôsob prejazdu trate v časovom limite. Pri takomto druhu súťaže je vodič kľúčovým prvkom úspechu. Po odjazdení prvého meraného pokusu činil dojazd 342 km na liter paliva. Nasledovala úprava motora, zvolenie inej taktiky prejazdu trate a ďalšie drobné úpravy na vozidle, ktoré v druhom meranom pokuse zvýšili dojazd na 377 km na liter paliva. S týmto výsledkom sa slovenskému tímu podarilo v konkurencii ostatných tímov zvíťaziť, čím si zabezpečil účasť na celoeurópskej súťaži v roku 2018. Shell Eco-marathon je pritom jednou z najnáročnejších a najinovatívnejších študentských súťaží na svete. Študenti si vozidlá vlastnoručne navrhujú a vyrábajú. Každoročne sa uskutočňuje v Európe, Severnej Amerike a Ázii. A kým pred 30 rokmi štartovali študenti na drevených vozidlách poháňaných motormi z kosačiek, dnes je na štarte viac ako dvesto rôznych prototypov z najmodernejších materiálov. Do mája 2018 je cieľom FME Racing Teamu vozidlo doladiť a dostatočne otestovať s ohľadom na zvýšenie spoľahlivosti pri znížení hmotnosti a teda aj predpokladaného zvýšenia dojazdu na liter paliva.
Celý projekt stavby vozidla a účasti na súťaži by nebol možný bez podpory sponzorov a partnerov, ktorých si študenti musia zháňať sami. No veria, že tento úspech ukáže mladým ľudom, aké čaro má aj v dnešnej dobe technika a že vytrvalou prácou je možné dosiahnuť úspechy aj v medzinárodnej konkurencii.