AI a vyhľadávanie

Čoraz častejšie sa stretávame s tým, že nástroje umelej inteligencie (AI) sa začínajú presadzovať v mnohých oblastiach ľudskej činnosti a ich kreatívnych procesoch. Jednou z takýchto sfér je aj oblasť akademického písania, v ktorej môže používanie nástrojov AI pomôcť vedcom a vedkyniam pri publikovaní výsledkov vedeckej práce či zhromažďovaní poznatkov potrebných pre túto prácu.

Foto istockphoto.com/sompong_tom

V oblasti vyhľadávania odborných informačných zdrojov môžu nástroje AI výrazne zlepšiť efektivitu zhromažďovania a triedenia informácií. Tradičné metódy vyhľadávania informačných zdrojov zahŕňali prezeranie knižníc, fyzických kartoték a využívanie jednoduchých elektronických databáz – metódy časovo náročné a vyžadujúce veľké množstvo manuálnej práce. S príchodom digitálnych technológií a internetu sa situácia zlepšila, rozšírili sa možnosti prístupu k informáciám. Vyhľadávacie systémy však majú svoje obmedzenia, najmä v oblasti presnosti a relevancie vyhľadávaných informácií.

Množstvo a rýchlosť

Súčasné databázy a ich vyhľadávacie nástroje, ako sú Google Scholar, PubMed, IEEE Xplore a ďalšie, využívajú pokročilé algoritmy na indexovanie obrovského množstva vedeckých článkov, štúdií a iných akademických prác. Vo svojej podstate však tieto zdroje často iba zhromažďujú a triedia informácie na základe jednoduchých kľúčových slov a rozličného množstva metadát.
To, v čom bude mať stroj vždy výhodu v porovnaní s človekom, je množstvo dát, ktoré dokáže v jednom momente spracovať. Jednou z výhod je lepšia schopnosť rozoznávania vzorov (pattern recognition) vo veľkom množstve dát. Moderné AI systémy používajú technológie ako strojové učenie, hlboké učenie a spracovanie prirodzeného jazyka (NLP), aby boli schopné lepšie rozpoznávať obsah textov a vyhľadávať informácie na základe ich významu a širšieho kontextu. Jedným z cieľov používania prostriedkov AI tak je nielen vyhľadávať, ale dokázať poskytnúť aj konkrétne zdroje vyhľadávaných informácií spolu s vytvorením širšieho kontextu pre jednotlivé zdroje. A v konečnom dôsledku dodať rýchly a informatívny prehľad s viacerými súvislosťami na jednom mieste a presnejšie odporučiť podobne tematicky zamerané články a ďalšie informačné zdroje.

Zjednodušenie a prehľady

AI zároveň môže zjednodušiť a sprístupniť vyhľadávanie, pri ktorom nebude nutné poznať kľúčové slová a presné formulky pokročilého vyhľadávania, keďže dokáže odpovedať na otázky zadané jednoduchou hovorovou rečou. To znamená, že môžete nájsť príslušné dokumenty, aj keď nepoužívate presnú terminológiu použitú v hľadanom zdrojovom texte.
Okrem tradičného vyhľadávania nachádzajú nástroje AI uplatnenie pri tvorbe systematických prehľadov. So stúpajúcim počtom samostatných štúdií v špecifických vedeckých oblastiach je čoraz zložitejšie sledovať najnovšie trendy vo vedeckom výskume a poskytovať dôkladný prehľad existujúcich poznatkov.
V súčasnosti už viacerí poskytovatelia a vydavatelia databáz a služieb na vyhľadávanie a tvorbu systematických prehľadov využívajú tieto nástroje vo svojich riešeniach. Spoločnosť Elsevier predstavila službu Scopus AI, ktorá má pomôcť používateľom efektívnejšie vyhľadávať relevantné vedecké články a dáta. Vydavateľstvo Springer Nature pracuje na vlastnej implementácii umelej inteligencie do vyhľadávania vo svojich databázach. Iné nástroje ako Scite, Elicit či SciSpace majú implementované rôzne pokročilé verzie vyhľadávania a sumarizácie článkov. Často do nich dokonca môžete nahrať články a systém vytvorí ich sumarizáciu – no kvalita môže kolísať v závislosti od toho, či je služba platená alebo voľne prístupná. K nástrojom na tvorbu systematických prehľadov využívajúcim AI patria napríklad ASReviewer alebo nástroje Covidence, PICO Portal, EPPI-Reviewer a RobotReviewer/RobotSearch pre oblasť biomedicíny.
Využívanie umelej inteligencie pri vyhľadávaní odborných informačných zdrojov prináša množstvo výhod vrátane prístupnejšieho, presnejšieho a kontextového vyhľadávania, automatizácie a personalizácie. Napriek určitým súčasným obmedzeniam a výzvam má AI potenciál výrazne zlepšiť spôsob, akým získavame a spracovávame informácie, čím môže prispieť k väčšiemu rozvoju a pokroku vo vede a vzdelávaní.

Vedecká knižnica CVTI SR

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 9/2024. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.