Medzinárodný festival animovaných filmov stredných škôl Animofest vznikol ako možnosť konfrontácie stredoškolských študentov animovanej tvorby na Slovensku a vo svete.
Festivalová porota vybrala do tohtoročnej súťaže 40 animovaných filmov a 15 videofilmov študentov stredných umeleckých škôl. Animované filmy boli vytvorené rôznymi technikami – 2D či 3D animáciou, klasickou kreslenou aj bábkovou animáciou, pixiláciou, rotoskopingom, siluetovou animáciou a inými technikami.
Po stopách holywoodu
Študenti Súkromnej strednej umeleckej školy animovanej tvorby pracovali s unikátnou technológiou Motion Capture (MoCap), pomocou ktorej sa vo svete robili mnohé kultové filmy ako Avatar, Beowulf, King-Kong či trilógia Pán prsteňov. Preto boli animácie študentov pomerne realistické a presvedčivé. Krátky, ale umelecky aj technologicky veľmi vypracovaný film Don od Samuela Puchovského vyhral dokonca prvé miesto. Ide o tragikomický boj rytiera Dona Quijota s obrom, ktorý sa v pointe zmení na veterné mlyny. Tvárovú animáciu obra animoval Samuel pomocou morph targentov veľmi sugestívne. Uznanie získalo aj ozvučenie tejto stredovekej grotesky i animácia rytiera vykonaná pomocou spomínaného MoCap.
Druhé miesto získal bábkový film Corrida Márie Vidovich z Ruského štátneho inštitútu pre kinematografiu S. A. Gerasimova v Moskve. Na treťom mieste skončil poetický krátky animovaný film René študenta SSUŠ animovanej tvorby Richarda Sebastiana Böhma o francúzskom umelcovi, ktorý maľuje v plenéri. Po nepodarených pokusoch o dokonalý obraz zakaždým strháva plátno a začína odznovu. A tak pred očami divákov postupne miznú obrazy Mona Líza Leonarda da Vinci, Výkrik Edwarda Muncha aj Hviezdna noc Vincenta van Gogha. Film je vytvorený pomocou 3D modelovania v programe 3ds max a niektoré prvky postprodukčne doplnené v programe Adobe After Effects.
Motion Capture
Pohybové riešenie maliara vo filme René vytvoril autor pomocou MoCap. Tento program je určený na počítačovú animáciu a tvorbu 3D animovaných filmov. Herci sú oblečení v špeciálnych čiernych kostýmoch s reflexnými bodmi. Tie snímajú kamery a pohyb hercov je tak v reálnom čase prenášaný do virtuálnej animovanej 3D podoby. Tento spôsob šetrí tvorcom aj študentom školy mesiace prácnej počítačovej animácie. Pohyby, ktoré chcú preniesť do svojich filmov a záverečných prác, tak môžu sami vymýšľať, uskutočňovať či opravovať. Následne pracujú s vopred nakrútenými sekvenciami, dolaďujú detaily a môžu sa venovať postprodukcii. Vo svete je technológia MoCap využívaná aj pri tvorbe počítačových hier, napríklad Assasin’s Creed, Resident Evil, Grand Theft Auto alebo Guitar Hero.
Mgr. art. Ján Slovák, SSUŠ animovanej tvorby
Foto autor
Ak chcete mať prístup aj k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov alebo si objednať tlačenú verziu časopisu Quark, prihláste sa alebo zaregistrujte.