Pod značkou An-225 sa skrýva najväčšie lietadlo na svete, ktorého nosnosť je 250 ton. Firma uvažuje o dokončení výroby druhého exemplára.
Lietadlo Antonov An-225 bolo vyrobené len v jedinom exemplári, pričom druhý rozpracovaný kus už roky odpočíva v hangári ukrajinskej firmy Antonov. Zatiaľ jediné šesťmotorové lietadlo An-225, ktorému dal výrobca meno Mrija (sen), odštartovalo na svoj prvý let 21. decembra 1988, teda ešte za existencie Sovietskeho zväzu.
Pôvodné plány počítali s výrobou dvoch kusov určených primárne na prepravu raketoplánov Buran na chrbte Mrije. Politické turbulencie, ukončenie programu Buran a iné, najmä finančné problémy, viedli k tomu, že práce na druhej Mriji boli v roku 1994 prerušené a polohotové torzo bolo uskladnené. Odvtedy sa z času na čas objavujú informácie, že druhý exemplár predsa len bude dohotovený – a vzápätí sú tieto informácie vyvrátené. Problém je aj v tom, že lietadlo by muselo dostať novú avioniku aj nové motory na to, aby vyhovovalo súčasným predpisom. Dostavba by si tak podľa expertov vyžiadala náklady vo výške až jednej miliardy dolárov.
Štátny koncern UkrOboronProm, do ktorého firma Antonov patrí, by druhú Mriju rád prebudil z dlhodobého spánku a priebežne hľadá vhodných investorov. Na Ukrajine sa už dlhšie uvažuje aj o možnosti integrovať typ An-225 do zamýšľaného vesmírneho programu a využívať ho nielen na transport rakiet, ale aj ako lietajúcu štartovaciu plošinu pre vesmírne nosiče. S takouto úvahou prišiel v polovici minulého roku vtedajší šéf Ukrajinskej vesmírnej agentúry Vladimír Usov. Keby sa v ukrajinskom vesmírnom programe využívala Mrija, bolo by potrebné mať aj záložné lietadlo, teda druhú Mriju, ako vtedy uviedol V. Usov. Ten sa však vyjadril aj takto: Ako človek, ktorý by chcel, aby Ukrajina ešte počas našich životov získala nezávislý prístup do vesmíru, sústredil by som sa na iné lietadlá firmy Antonov, a nie na Mriju. Sen o dokončení druhej Mrije tak ostáva naďalej len snom.
RM, foto Antonov