Od 7. do 10. januára 2020 sa konal v americkom meste Las Vegas najväčší medzinárodný veľtrh spotrebnej elektroniky Consumer electronics Show, známy pod skratkou CeS. Výrobcovia z celého sveta odhalili, aké technické trendy a hity môžeme v najbližšom čase očakávať.
S nástupom elektromobility sa na CES v čoraz väčšom množstve začali objavovať aj produkty výrobcov elektrických áut. A práve svet automobilov sa stal veľkou témou tohtoročného veľtrhu v meste hriechu. Okrem toho, že sa popri známych automobilkách objavili noví hráči na poli elektromobility, napríklad spoločnosť Sony, návštevníkom predstavilo množstvo spoločností technické novinky, ktorými sú automobily čoraz väčšmi prešpikované. Mnoho vystavovateľov sa tento rok totiž sústredilo na vedľajší produkt technicky pokročilých automobilov – údaje. Vozidlá vybavené prístupom k internetu, kamerami, radarmi, mikrofónmi a rôznymi senzormi sa stávajú aj informačnou zlatou baňou. Azda najväčší záujem automobilových fajnšmekrov vyvolala novinka stuttgartskej automobilky Mercedes-Benz.
Svet Avatarov je vesmír plný nových tvarov a farieb, čo sú inšpirácie pre dizajnérov, vysvetľuje hlavný dizajnér skupiny Daimler Group Gorden Wagener. Dizajnéri prémiovej stuttgartskej značky Mercedes-Benz sa preto nechali inšpirovať filmom Avatar z roku 2009 a v spolupráci s režisérom filmu Jamesom Cameronom vytvorili koncept excentrického osobného automobilu. Futuristické auto sa nazýva Vision AVTR, čo je skratka pre Advanced Vehicle Transformation, teda automobil po pokročilej transformácii – a to táto vízia ekologického elektromobilu budúcnosti napĺňa do bodky. Avatar na štyroch kolesách so svojimi štyrmi vysokovýkonnými elektrickými motormi s kombinovaným výkonom viac ako 350 kW stelesňuje mimoriadne agilnú implementáciu vízie dynamického luxusného sedanu. Vďaka inteligentnému a variabilnému rozdeleniu krútiaceho momentu je výkon štyroch plne individuálne regulovateľných motorov riadený veľmi efektívnym spôsobom z hľadiska dynamiky jazdy. Inovatívny pohon všetkých kolies s vektorovaním krútiaceho momentu umožňuje dynamiku jazdy na najvyššej úrovni a súčasne poskytuje najlepšiu možnú aktívnu bezpečnosť. To znamená, že každé koleso môže byť poháňané samostatne a v závislosti od jazdnej situácie. Vďaka možnosti pohonu prednej a zadnej nápravy súčasne alebo každej zvlášť sa môže Vision AVTR na rozdiel od konvenčných vozidiel pohybovať do strany o asi 30 stupňov.
Vzhľad vozidla je nezvyčajný, doslova futuristický. Kombinuje oblé krivky s veľkými presklenými plochami a v ideálnej miere dochádza k prieniku futurizmu s prírodnými motívmi. Karoséria pripomína škrupinu alebo pancier. Okrem futuristického dizajnu, obrovských kolies a sklených dvier koncept nemá volant, spätné zrkadlá a namiesto displeja využíva projekčnú palubovku a stredovú konzolu. V interiéri sú štyri sedadlá, no kvôli chýbajúcim pedálom a volantu sa len ťažko usudzuje, ktoré sedadlo je vodičovo. Je však otázne, či ho Vision AVTR vôbec potrebuje… Keby si však niektorý z pasažierov predsa len chcel zašoférovať, môže tak spraviť pomocou ovládača na stredovej konzole. Funguje ako joystick na gamepade k hernej konzole. A aby strata možnosti šoférovať vozidlo až tak nebolela, je možné ho ovládať gestami… Zaujímavým nielen estetickým, ale najmä funkčným doplnkom je rozmerná palubná doska spojená so stredovou konzolou, ktorá je súčasne lakťovou opierkou so spomenutým jediným veľkým ovládačom. Celý povrch palubovky, ktorá je štylizovaná do písmena T, je jeden farebný displej. Prostredie systému sa ovláda centrálnym kruhovým ovládačom.
R, foto MB