Baktérie z mikrovlnky

Foto istockphoto.com/Piotr Wytrazek

Prostredie mikrovlnnej rúry sa môže zdať pre mikróby nehostinné. Výtery z mikrovlnných rúr v rôznych lokalitách však obsahovali viac ako 100 bakteriálnych kmeňov, uvádzajú vedci v časopise Frontiers in Microbiology. Mikrobiológ Manuel Porcar a jeho kolegovia z Univerzity vo Valencii urobili stery zo stien a rotujúcich tanierov 30 mikrovlnných rúr, ktoré sa aktívne používali v kuchyniach, laboratóriách a iných spoločných priestoroch, ako sú kaviarne. Analýza DNA prítomných bakteriálnych kolónií ukázala, že v nich dominovali kmene Proteobacteria, Firmicutes, Actinobacteria a Bacteroidetes, ktoré sa bežne vyskytujú na ľudskej pokožke a povrchoch, ktorých sa ľudia často dotýkajú. Kultúry z kuchynských mikrovlnných rúr obsahovali baktérie, ktoré môžu spôsobovať ochorenia z potravín vrátane rodov Klebsiella a Brevundimonas. Podľa vedcov nie je jasné, ako mohli tieto bakteriálne kmene prežiť v mikrovlnných rúrach a ako sa prispôsobili vysokým teplotám a elektromagnetickému žiareniu.
Mikroorganizmy v domácich mikrovlnných rúrach boli rovnaké ako tie, ktoré sa nachádzajú na kuchynských povrchoch. Niektoré z nich sú patogénne a človek musí mikrovlnnú rúru čistiť rovnako ako akýkoľvek iný kuchynský povrch, uviedol M. Porcar.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 10/2024. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.