Hlavným prvkom novej metódy montáže áut je rádiofrekvenčná identifikácia.
Kedysi ste sa pri kúpe auta nemuseli trápiť s výberom príplatkových položiek, ba v mnohých prípadoch ani s výberom farby karosérie – kúpili ste to, ktoré bolo na sklade. V súčasnosti je to úplne inak – kupujúci si môže vyberať z ponuky niekoľkých motorov a farieb karosérie i interiéru. Veľa času mu zaberie aj výber príplatkových položiek. Sortiment týchto položiek poskytuje pri niektorých modeloch tisíce, ba až desaťtisíce rôznych kombinácií. Pre výrobcu áut predstavuje táto individualizácia značné logistické problémy – a to najmä pri ich finálnej montáži, pretože temer nikdy nie sú na montážnej linke úplne identické po sebe idúce autá. Zamestnanci na linke majú niekedy problémy pri identifikácii správneho dielu pre dané auto. Zámena dielov však môže byť kritická z hľadiska bezpečnosti. V súčasnosti sú diely označované – aj nám z obchodov dobre známym – čiarovým kódom, ten však treba ručne skenovať. Zefektívniť identifikáciu i kontrolu správnosti dielov pri konečnej montáži áut má nová metóda, ktorú navrhli výskumní pracovníci Fraunhoferovho ústavu pre prevádzku a automatizáciu výrobných závodov. Hlavným prvkom novej metódy sú čipy RFID (radio-frequency identification, čiže rádiofrekvenčná identifikácia). Čipy RFID majú niekoľko predností, medzi ktoré patrí napríklad to, že môžu obsahovať oveľa viac údajov ako čiarové kódy a tieto údaje sú automaticky čítané bezdotykovým skenerom. V čipe na súčiastke nie je len údaj o nej, ale aj o aute, do ktorého sa má montovať, čím sa odstráni riziko zabudovania nesprávneho dielu do vozidla. Nový digitálny systém na báze RFID prispeje k zefektívneniu, a tým aj zlacneniu logistiky i finálnej montáže áut.
RM
foto Fraunhofer IFF, Andreas Süß
Ak chcete mať prístup aj k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov alebo si objednať tlačenú verziu časopisu Quark, prihláste sa alebo zaregistrujte.