Darček od červeného trpaslíka

Z analýz pozorovaní malej chladnej hviezdy Gliese 12 vyplynula prítomnosť planéty zemského typu. Parametrami najviac pripomína Venušu.

Umelecká predstava Exovenuše pri hviezde Gliese 12, kredit NASA/JPL-Caltech/R. Hurt (Caltech-IPAC)

Na začiatku mája 2024 bola potvrdená existencia 5 662 exoplanét (planét iných hviezd než Slnko) pri 4 169 hviezdach v našej Mliečnej ceste, z nich 896 má viac ako jednu známu planétu. Ďalších približne 4 300 pozorovaných exoplanét čaká na potvrdenie. Z hľadiska astrobiológie, náuky o živote na Zemi vo vesmírnom kontexte a hľadaní mimozemských biologických foriem, sú zaujímavé najmä planéty zemského typu podobné samotnej Zemi, Venuši a Marsu v našej Slnečnej sústave. Pozornosť priťahujú o to viac, ak obiehajú svoju hviezdu v jej obývateľnej zóne, v ktorej by teplotné a tlakové podmienky na ich povrchu dovoľovali existenciu kvapalnej vody, pretože to by poukazovalo na prostredie priaznivé pre existenciu života, ako ho poznáme.

Dve nezávislé pozorovania

Dva medzinárodné tímy astronómov teraz na základe údajov zo satelitu NASA TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite, satelit na prieskum exoplanét sledovaním ich prechodov pred materskou hviezdou), doplnených a podporených údajmi z viacerých observatórií na zemskom povrchu, oznámili objav exoplanéty s hmotnosťou medzi Zemou a Venušou, no viac sa podobajúcou Venuši. Obieha pomerne blízku hviezdu Gliese 12, ktorá je vzdialená približne 40 svetelných rokov (1 svetelný rok = 9,46 bilióna kilometrov) od Zeme. Na čele jedného tímu boli Masajuki Kucuhara z Astrobiologického strediska a Japonského národného observatória v Tokiu a Akihiko Fukui z Tokijskej univerzity (oboje v Japonsku). Výsledky uverejnili v časopise Astrophysical Journal Letters.
Na čele druhého tímu boli doktorandi Shishir Dolakia z Juhoqueenslandskej univerzity v Toowoombe v Austrálii a Larissa Palethorpeová z Edinburskej univerzity vo Veľkej Británii. Tí publikovali svoje výsledky v časopise Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Otázku zodpovie Webb

Porovnanie rozmerov a vzhľadu Zeme s tromi možnými interpretáciami Gliese 12b – vľavo bez atmosféry, v strede s riedkou atmosférou a vpravo s hustou atmosférou, kredit NASA/JPL-Caltech/ R. Hurt (Caltech-IPAC)

Gliese 12 je červená trpasličia hviezda v súhvezdí Ryby (Pisces). Má iba 27 % veľkosti Slnka a je chladnejšia než Slnko (60 % jeho povrchovej teploty). Novoobjavená exoplanéta označená Gliese 12b ju obieha raz za 12,8 dňa. Zatiaľ nevedno, či má atmosféru – bez nej vychádza povrchová teplota na približne 42 °C. Vzdialenosť Gliese 12b od jej materskej hviezdy je iba 7 % vzdialenosti medzi Zemou a Slnkom, takže na povrch tejto exoplanéty dopadá 1,6-krát viac energie, než koľko dostáva Zem od Slnka, a približne 85 % energie, ktorú od neho dostáva Venuša.
Gliese 12b si možno zachovala atmosféru, keďže na jej materskej hviezde sa nevyskytujú silné erupcie (časté pri červených trpaslíkoch), ktoré by mohli vyvolať postupnú eróziu atmosféry. Otázku existencie atmosféry Gliese 12b môže azda už v blízkej budúcnosti zodpovedať Vesmírny ďalekohľad Jamesa Webba. Pri červených trpaslíkoch je totiž menší kontrast medzi ich svietivosťou a svietivosťami exoplanét, takže ich exoplanéty sa hľadajú a skúmajú podstatne ľahšie než exoplanéty hviezd slnečného typu.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 7/2024. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.