Drobná rekordérka

Vedci objavili najdlhší dosiaľ známy genóm, až 50-krát dlhší v porovnaní s ľudským. Obrovské prekvapenie v sebe skrývala malá papraďovitá rastlina Tmesipteris oblanceolata. Genóm predchádzajúcej rekordérky, rastliny Paris japonica, obsahuje asi 150 miliárd párov báz a keby sa natiahol, dosiahol by dĺžku viac než 90 metrov. T. oblanceolata ju prekonala o 7 %.

Tmesipteris oblanceolata, foto Pol Fernandez

Tím biológa Jaumea Pellicera z botanického inštitútu v Barcelone v Španielsku skúmal šesť druhov rastlín rodu Tmesipteris z ostrovov Novej Kaledónie v Tichom oceáne. Tieto rastliny nemajú korene, upevnené sú pomocou podpovrchových stoniek a ich nadzemné stonky sú vidlicovito rozkonárené. Vedci zistili, že druh T. oblanceolata obsahuje 160 miliárd párov báz, jednotiek tvoriacich reťazec DNA. To je o 11 miliárd viac ako P. japonica a o 30 miliárd viac ako ryba Protopterus aethiopicus, ktorá má najväčší živočíšny genóm.
Rastlina je dlhá len 15 centimetrov a udržiavanie zmotaného extrémne dlhého genetického materiálu môže byť komplikované. Len malá časť DNA sa skladá z dôležitých génov kódujúcich proteíny, uviedla biologička Ilia Leitchová z Kráľovských botanických záhrad v britskom Kew. Nie je jasné, ako bunkový aparát rastliny pristupuje k týmto častiam genómu medzi takým obrovským nepotrebným množstvom DNA. Keď sa hocijaká bunka v T. oblanceolata delí, musí zakaždým zreplikovať viac ako 100 metrov DNA.

Zo stránky Phys.org spracovala BP

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 7/2024. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.