Dva nové dopravné projekty v dvoch od seba veľmi vzdialených mestách – Osle a Pekingu – pripravilo londýnske architektonické štúdio Zaha Hadid Architects. Stavbu nových staníc metra v Nórsku aj nového letiska v Číne si vyžiadal rast počtu obyvateľov v oboch hlavných mestách.
O nedostatočnej dopravnej infraštruktúre vedia Slováci svoje. Roky čakáme na dobudovanie diaľničného prepojenia východu a západu krajiny, zrýchľovaniu železničnej dopravy bráni pomalá modernizácia tratí a väčším mestám chýba rýchla a pohodlná verejná doprava. Dopravnú infraštruktúru modernizujú mnohé svetové veľkomestá, pretože ju považujú za dôležitý pilier ekonomického rozvoja krajiny i kvality života svojich občanov. Príklady rozvoja modernej dopravnej infraštruktúry nájdeme aj v dvoch od seba veľmi vzdialených krajinách – v Nórsku a v Číne. Ide o dve plánované stanice na novej linke metra v Oslo a o úplne nové letisko v Pekingu, ktoré sa má do prevádzky uviesť už v tomto roku. Tieto účelom úplne odlišné stavby spája to, že na ich návrhu sa významnou mierou podieľalo londýnske architektonické štúdio Zaha Hadid Architects, ktoré založila v roku 1980 iracko-britská architektka Zaha Hadidová (zomrela v roku 2016). Tá ako prvá žena na svete získala prestížnu Pritzkerovu cenu, ktorá je často považovaná za akoby Nobelovu cenu za architektúru.
Stanice metra
Nórske hlavné mesto zaznamenalo v ostatných pätnástich rokoch značný nárast počtu obyvateľov, ktorý v spomalenej miere pokračuje naďalej. Mestská rada predpokladá, že do roku 2040 sa v meste usadí vyše 80 000 nových rezidentov To si vyžiada masívnu výstavbu nových bytov i vytvorenie pracovných príležitostí. Urbanistický plán rozvoja mesta počíta s rozsiahlou výstavbou najmä na pol- ostrove Fornebu, v areáli zrušeného letiska. V tejto lokalite by sa malo postaviť 6 000 domov a príslušná infraštruktúra vrátane kultúrnych zariadení a firemných priestorov, ktoré poskytnú 25 000 pracovných miest. Nová štvrť bude s centrom Osla spojená novou linkou metra, nazvanou Fornebubanen Metro Line. Tá sa má začať stavať v roku 2020, do používania by sa mala odovzdať v roku 2025. Linka bude dlhá osem kilometrov a bude mať šesť staníc, na ktoré bola vypísaná architektonická súťaž. Dve zo staníc budú postavené podľa víťazných návrhov vypracovaných architektonickým štúdiom Zaha Hadid Architects v spolupráci s nórskou firmou A_Lab.
Podľa návrhov majú byť postavené stanice Fornbuporten a Fornebu Sen ter. Stanicu Fornbuporten charakterizujú dva veľké dekoratívne vstupné objekty. Severný vchod má oválny tvar, zatiaľ čo južný má ortogonálny tvar so žiarivými farbami, takže pasuje do štruktúrovanej geometrie okolia. Podzemné priestory stanice osvetlia tzv. atmosférické svetlá. Ich intenzita sa mení v závislosti od svetelných pomerov panujúcich vonku v rôznych hodinách dňa. Úplne iný charakter má stanica Fornebu Senter. Pri navrhovaní jej tvarov sa architekti inšpirovali drsnou nórskou prírodou, horami aj fjordmi a vyznačuje sa dlhým vyvýšeným chodníkom. Dve verejné priestranstvá prepájajú oba vchody do stanice a vytvárajú priestor na stretávanie sa cestujúcich.
Ak chcete mať prístup aj k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov alebo si objednať tlačenú verziu časopisu Quark, prihláste sa alebo zaregistrujte.
Rado Mlýnek
Foto Zaha Hadid Architects