Študent Strednej odbornej školy automobilovej (SOŠA) v Košiciach navrhol funkčný model elektromobilu, ktorý umožňuje simulovať prevádzku a diagnostiku základných častí reálneho elektromobilu a demonštrovať rôzne spôsoby nabíjania batérie.
Na Slovensku je množstvo odborných škôl, ktoré pripravujú budúcich autoopravárov a odborníkov na autoelektroniku. Ani jedna z nich však zatiaľ nemá vhodné technické pomôcky, ktoré by predstavovali systémy skutočných elektromobilov a ktoré by slúžili na praktickú výučbu budúcich odborníkov na údržbu, servis a opravy elektromobilov. V rámci stredoškolskej odbornej činnosti preto vznikol v košickej Strednej odbornej škole automobilovej (SOŠA) plne funkčný model elektromobilu, umožňujúci simulovať prevádzku a diagnostiku základných častí reálneho elektromobilu a demonštrujúci aj rôzne spôsoby nabíjania batérie. Model zhotovil Tomáš Szepesi, študent druhého ročníka nadstavbového štúdia, jeho konzultantom bol Ing. Peter Vida. Základom modelu elektromobilu je podvozok súťažného modelu firmy Tamiya v mierke 1 : 10, pričom z estetických dôvodov nosnú plošinu nahradili priehľadným plexisklom. Model obsahuje všetky bežné funkčné časti, akými sú napríklad nezávislé zavesenie kolies, pružiny, olejové tlmiče, hnací kardanový hriadeľ i rozvodovku s diferenciálom. Na podvozku je upevnená vlastná elektrická inštalácia, v podstate zhodná s inštaláciou skutočného elektromobilu, a tvorí ju hnací elektromotor, jeho riadiaca jednotka, nabíjateľný akumulátor (typu Li-pol) a jeho nabíjací systém s riadiacou jednotkou. Na zvislom paneli sú umiestnené prvky, demonštrujúce tri spôsoby dobíjania akumulátora: prostredníctvom verejnej nabíjacej stanice (12 V), domácej nabíjacej stanice (12 V) i pripojením na bežnú domácu zásuvku (230 V). Táto unikátna učebná pomôcka získala v krajskom kole stredoškolskej odbornej činnosti v Košiciach prvé miesto v kategórii Tvorba učebných pomôcok. Využijú ju nielen odborné automobilové školy, ale napríklad aj predajcovia elektromobilov, servisy či autoškoly.
RM, foto SOŠA