Hravé mesto

V mestách po celom svete pribúdajú na verejných priestranstvách zdanlivo detské či detinské pouličné atrakcie. To, čo bolo možno pôvodne len reakciou na prísnu funkčnosť mestských zariadení a mestského prostredia, sa postupne mení na vážny urbanistický trend.

Foto wikipédia/Fred

Niektorí hovoria ironicky o facebookovom urbanizme, ktorý oceňuje predovšetkým fotogenickosť a namiesto vypracovanosti dáva prednosť momentálnej invencii. Iní zasa pripomínajú, že súčasným mestám chýba k dokonalosti oveľa viac ako zopár hojdačiek pre dospelých či kĺzačky namiesto schodov na vlakových staniciach. Obyvatelia mnohých prímestských sídlisk budú mať na takýto pohľad zrejme rovnaký názor.
Napriek všetkému sa ukazuje, že obyvateľom veľkých aglomerácií k spokojnosti funkčnosť a účelnosť prostredia nepostačuje. Trendom sa stávajú hravé mestá – keď sa ľudia zabávajú, cítia sa väčšmi súčasťou komunity a celku, akým je aj mesto, a každá povinnosť či užitočná vec sa môže stať pre ľudí príjemnejšou a príťažlivejšou, ak sa do nej vloží prvok hravosti.
Z tohto na prvý pohľad triviálneho postrehu vychádzajú architekti, dizajnéri a urbanisti, ktorí sa snažia do (veľko)mestského prostredia vpašovať samoúčelné, hravé prvky. Z momentálnych nápadov sa stavajú plány a gerilová intervencia do mestského prostredia prechádza do podoby urbanistických plánov, za ktorými stoja úrady, firmy aj vlády.

Spoločné potešenie

Koncom minulého a začiatkom tohto roku v módnej štvrti newyorského Manhattanu známej ako Garment District upútala pozornosť verejná inštalácia kanadského združenia Lateral Office, ktoré poskytuje spoločnú platformu pre projekty na rozhraní architektúry, krajinotvorby a urbanistiky.

Foto Ulysse Lemerise

Pre svoju inštaláciu Impulse (urbánnu intervenciu, ako svoj projekt nazývajú autori) uzavreli tvorcovia rušnú križovatku na Broadway Avenue, aby boli obyvatelia New Yorku donútení prísť s ňou fyzicky do kontaktu. Pôvodne rušný veľkomestský blok sa odrazu zmenil na detské ihrisko s desiatkami klasických hojdačiek typu, ktorý u nás poznáme pod názvom kvargle.
Hliníkové hojdačky rôznych dĺžok, od 4,8 do 7,3 metra, sú vybavené LED svetlami a reproduktormi prehrávajúcimi zvukovú a svetelnú sekvenciu, hneď ako ich ľudia aktivujú tým, že si jednoducho sadnú na oba konce a chytia sa za držiaky. Každá z hojdačiek má svoju vlastnú tónovú zostavu, ktorá rezonuje s ostatnými. Zariadenie matne svetielkuje aj vtedy, keď sa práve nepoužíva.
Architekti združenia Lateral Office inštaláciu vytvorili v spolupráci s architektonickým štúdiom CS Design a stavebnými inžiniermi z EGP Group. Hudbu pripravil zvukový dizajnér Mitchell Akiyama a štúdio elektronického dizajnu Robocut a celý systém zostavil Generique Design.

Pokračovanie článku si môžete prečítať v časopise Quark 3/2020. Ak chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov, prihláste sa. Ak ešte nie ste naším predplatiteľom, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.

R