Kvapalná batéria

Chemici zo Stanfordovej univerzity v Kalifornii navrhujú kvapalné organické nosiče vodíka ako batérie na netoxické skladovanie energie z obnoviteľných zdrojov. Vyvíjame nový proces selektívnej premeny a dlhodobého uskladnenia elektrickej energie v kvapalných palivách. Objavili sme nový katalytický systém na uchovávanie elektrickej energie v kvapalnom palive bez generovania plynného vodíka, priblížil Robert Waymouth.

Foto Unsplash/Karsten Würth

Súčasná elektrická sieť využíva energiu v takej miere, v akej sa vyrába. To dobre funguje pri konzistentných spôsoboch výroby energie, lenže obnoviteľné zdroje, ako je slnečná alebo veterná energia, sú známe nerovnomernou produkciou. Tím v časopise Journal of the American Chemical Society opísal riešenie, ktoré využíva acetón, irídium a prísadu kobaltocénu, chemickej zlúčeniny obsahujúcej kobalt. Výskumníci zistili, že kobaltocén je účinný, keď sa použije ako spolukatalyzátor. Priamo dodáva protóny a elektróny do irídiového katalyzátora a neuvoľňuje plynný vodík, ako sa predtým očakávalo. Batéria s kvapalnými organickými nosičmi vodíka môže podľa nich uchovávať energiu a v prípade potreby ju uvoľňovať ako použiteľné palivo alebo elektrinu – prebytočnú energiu premení na relatívne jednoduché zložky, ako sú acetón a izopropanol, ktoré môžu existovať dlhší čas ako kvapalné formy vodíka s vysokou hustotou.

Zo stránky Popular Mechanics spracovala BP

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 9/2024. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.