Lietajúci autobus

Zdá sa, že v blízkej budúcnosti bude možné objednať si lietajúci taxík podobne ako vozidlo Uber cez smartfónovú aplikáciu. Cestujúci si naň potom počká pri najbližšom voloporte.

Ilustrácia GKN Aerospace

Aj keď na lietajúcich elektrických taxíkoch typu VTOL pracuje viacero firiem, len veľmi zriedkavé sú konštrukcie umožňujúce prepraviť viac ako päť osôb. Britská spoločnosť GKN Aerospace však pripravuje niečo oveľa väčšie – jej skybus má byť schopný prepraviť 30 až 50 cestujúcich, takže cenovo dostupná mestská verejná doprava by sa tak mohla presunúť do tretej dimenzie.
Zatiaľ čo väčšina projektov eVTOL na prepravu cestujúcich predpokladá služby typu Uber na požiadanie, v projekte Skybus by malo ísť o verejnú dopravu pre väčší počet osôb po mestských trasách podľa stanovených harmonogramov. Okrem skrátenia času dochádzania by sa tak súčasne znížilo zaťaženie pozemnej verejnej dopravy a uvoľnilo sa miesto na cestách. Takéto lietadlo, samozrejme, ešte neexistuje; nachádza sa len vo fáze štúdie uskutočniteľnosti.
Návrh lietadla GKN Aerospace vyzerá ako kvadrokoptéra s naklápacím rotorom a dvojitými krídlami na efektívny horizontálny let. Samotné teleso lietadla by nemalo predstavovať veľký problém, takisto je pomerne jednoduché rozšíriť technológiu elektromotorov. Horšie to už bude s prevádzkou, s ktorou sa spája niekoľko výzev. Obrovské skybusy nebudú schopné prevádzky na bežných vertiportoch alebo helipadoch, teda na pristávacích plochách určených pre drony alebo vrtuľníky; potrebovali by osobitnú infraštruktúru na zemi. Navyše aj energetické požiadavky na ich prevádzku budú dosť významné. Neznamená to iba obrovské akumulátory, ale aj skutočne dostatočné nabíjacie kapacity na pozemných staniciach. Problémom je aj vodíkové hnacie ústrojenstvo, nech už ide o veľkoobjemovú výrobu H2 na mieste alebo logistiku jeho dopravy na doplnenie, nehovoriac o zásobníkoch s palivovými článkami v samotnom lietadle schopných premeniť vodík na elektrinu dostatočnou rýchlosťou, aby sa zvládli extrémne energetické nároky eVTOL.

NexTech

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 3/2021. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.