Až do začiatku éry prúdových motorov boli všetky lietadlá poháňané piestovými motormi. V súčasnosti slúžia piestové motory už len na pohon menších športových, cestovných či cvičných lietadiel.
Letecké piestové motory sú konštrukčne podobné automobilovým a ich palivom je obvykle vysokooktánový benzín. Nájdu sa však aj lietadlá s naftovým piestovým motorom. Najznámejšou firmou vyrábajúcou lietajúce nafťáky je rakúska spoločnosť Diamond Aircraft Industries. Na obzore je však už ďalšie lietadlo, ktoré by malo byť poháňané naftovým (dieselovým či vznetovým) motorom. Ide o projekt ruskej firmy PRO-Avia, ktorá plánuje vyvinúť a vyrábať všestranne využiteľné ľahké dvojmotorové lietadlo schopné prepravovať 9 až 14 cestujúcich. Hlavnou konštrukčnou zvláštnosťou sú práve jeho pohonné jednotky – naftové motory vyrábané nemeckou firmou RED Aircraft GmbH so sídlom v Adenau. Firmu RED (Raichlin Engine Development) založil ruský konštruktér Vladimír Raichlin špecializujúci sa na vývoj vznetových motorov pre lietadlá. Na pohon novovyvíjaného ruského lietadla, zatiaľ bez typového označenia, má slúžiť 12-valcový vidlicový motor RED A03. Je zhotovený prevažne z hliníka, so zdvihovým objemom 6,13 litra a prepĺňaný dvoma turbodúchadlami. Motor má maximálny výkon 368 kW, v cestovnom režime je výkon 338 kW. Palivom môže byť buď nafta, alebo letecký petrolej (kerozín). Spoločnosť PRO-Avia zverejnila na svojej internetovej stránke zatiaľ len predbežné špecifikácie nového hornoplošníka. Lietadlo má mať dĺžku 13 m, rozpätie krídel 17,3 m a maximálnu vzletovú hmotnosť 4 800 kg. Štandardné užitočné zaťaženie lietadla je 1 600 kg, maximálne 2 600 kg. Cestovná výška má byť najviac 4 000 metrov, plánovaná najvyššia cestovná rýchlosť je 310 km/h. Lietadlo by sa malo dodávať aj v nákladnej verzii schopnej prepravovať štandardné kontajnery LD3-46. Zatiaľ neboli zverejnené žiadne informácie o tom, kedy sa začne stavba prvého prototypu a jeho testovanie, nehovoriac o termíne začatia sériovej výroby.
RM, foto Model PRO-Avia